عدم تحمل لاکتوز و دلایل آن

عدم تحمل لاکتوز و دلایل آن

بعضی از افراد به دلیل نداشتن آنزیم لاکتاز در بدنشان بعد از مصرف محصولات لبنی دچار مشکل می‌شوند و این نشان می‌دهد بدن آن‌ها دچار عدم تحمل لاکتوز است . آنزیم لاکتاز در بدن به جذب و تجزیه لاکتوز موجود در لبنیات که در واقع همان قند موجود در آن‌ها است کمک می‌کند .

هنگامی که فرد نتواند لاکتوز موجود در شیر و دیگر محصولات لبنی را هضم کند اصطلاحا می‌گویند فرد دچار عدم تحمل لاکتوز شده است . بدن این افراد بعد از مصرف محصولاتی که دارای لاکتوز هستند از خود واکنش‌هایی مانند معده درد و اسهال را نشان می‌دهد و دستگاه گوارش را درگیر می‌کند . در افرادی که به شیر آلرژی دارند به محض خوردن شیر ، سیستم ایمنی بدن لاکتوز موجود در آن را یک مهاجم خارجی فرض می‌کند و با آن مبارزه می‌کند . از علائم نشان دهنده حساسیت به شیر می‌توان به خس خس سینه ، اسهال و استفراغ اشاره کرد .

دو نوع عدم تحمل لاکتوز وجود دارد . نوع اول آن که نوع شایع آن است از طریق ژن منتقل می‌شود و ارثی است . این مشکل ۵ تا ۱۷ درصد از جمعیت اروپا ، ۴۴ درصد از  جمعیت آمریکا و ۶۰ تا ۸۰ درصد از جمعیت آفریقا را درگیر کرده است .

نوع دوم این مشکل کمتر از نوع اول آن رواج دارد و به دلیل بیماری‌های معده یا بیماری‌هایی مانند سلیاک در بدن به وجود می‌آید . زیرا هنگامی که دیواره روده ملتهب می‌شود باعث کاهش موقت تولید لاکتاز در بدن می‌شود .

 علائم عدم تحمل لاکتوز

اگر فردی که این مشکل را دارد بدن خود را مود بررسی قرار ندهد و عدم تحمل لاکتوز خود را کنترل نکند مشکلات گوارشی جدی مانند نفخ ، گرفتگی عضلات شکم ، گاز معده ، اسهال ، کاهش وزن نا خواسته ، استفراغ مداوم ، مدفوع سیاه ، اسهال خونی ، درد در ناحیه معده و درد هنگام عمل دفع برای آن‌ها به وجود می‌آید . علاوه بر آن دچار تب و خستگی مداوم می‌شوند و با خوردن غذا درد معده آن‌ها تشدید می‌شود .

گاهی مشکلات این افراد در هنگام استفاده از لبنیات بیش از حد است و لازم است که فرد را به اورژانس منتقل کرد . به دلیل اینکه لاکتوزی که این افراد وارد بدن خود می‌کنند هضم نمی‌شود و در روده کوچک باقی می‌ماند آب در مجاری دستگاه گوارش به حرکت در می‌آید و این اتفاق باعث بروز اسهال در این افراد می‌شود . لاکتوزها بعد از اینکه به کولون می‌رسند توسط باکتری‌های روده تخمیر می‌شوند و باعث به وجود آمدن اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه می‌شوند و به همین دلیل نفخ و باد شکم برای این افراد به وجود می‌آید .

شدت این علائم در بدن هر فرد با توجه به میزان لاکتوز وارد شده به بدن آن‌ها و میزان تحمل لاکتوز هر شخص متفاوت است . افراد مبتلا به این مشکل بهتر است از انواع کره ، پنیر و سس آن ، خامه ، شیر ، دوغ و غذاها و شیرینی‌جاتی که در آن‌ها شیر وجود دارد دوری کنند .

چگونه می‌توان با عدم تحمل لاکتوز مبارزه کرد ؟

 اگر شما جز افرادی هستید که نمی‌توانید محصولات لبنی را از برنامه غذاییتان حذف کنید بهتر است با کمک راه‌های درمان طبیعی مشکل خود را حل کنید . می‌توانید میزان شیر روزانه خود را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کنید و سعی کنید آن را با مواد غذایی دیگر مصرف کنید . خوب است بدانید مصرف ماست و پنیر برای این افراد راحت‌تر است و بهتر تحمل می‌شوند زیرا مقداری از لاکتوز موجود در آن‌ها طی فرآیند آماده سازی تجزیه می‌شود . یکی دیگر از راه‌هایی که این افراد می‌توانند برای مصرف لبنیات پیش بگیرند مصرف محصولات پروبیوتیک است .