علایم هشداردهنده کمبود پروتئین در بدن

علایم هشداردهنده کمبود پروتئین در بدن

سلامت نیوز : نداشتن یک تغذیه سالم می‌تواند خطر کمبود بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌ها را در بدن بالا ببرد . پروتئین از جمله مواد مغذی ضروری برای بدن
محسوب می‌شود که در بافت‌ها ، ماهیچه‌ها ، تاندون‌ها و ارگان‌های بدن تجمع می‌‌کند . برای ساخت عضله و داشتن بدنی سالم باید به مقدار کافی از مواد پروتئینی مصرف کنیم . اگر شما هم جزو گیاه‌خواران هستید یا مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی خود ندارید باید نسبت به برخی علائم هشداردهنده آگاه باشید .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه سیب روزنامه جام جم ، در دنیای امروز رژیم‌های مختلف غذایی از جمله گیاه‌خواری و گوشت‌خواری وجود دارد که هر کدام با توجه به تمرکزی که روی مصرف برخی غذاهای خاص دارند ، ممکن است بدن فرد را با کمبود انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم مواجه کند . تعداد زیادی از گیاه‌خواران از خوردن گوشت قرمز خودداری می‌کنند ولی در رژیم خود گوشت مرغ یا ماهی را می‌گنجانند . رژیم گیاه‌خواری با وجود این که یکی از سالم‌ترین رژیم‌های غذایی به‌شمار می‌رود ، می‌تواند کمبود پروتئین را به‌دنبال داشته باشد که عوارضی را برای فرد ایجاد می‌کند . امروزه مردم آنقدر درگیر فعالیت‌های روزمره خود هستند که فرصت زیادی برای خوردن و لذت بردن از آنچه می‌خورند ، ندارند و صرفا غذایی می‌خورند تا سیر شوند و بتوانند فعالیت‌های خود را انجام دهند . همین نداشتن یک تغذیه سالم می‌تواند خطر کمبود بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌ها را در بدن بالا ببرد . پروتئین از جمله مواد مغذی ضروری برای بدن محسوب می‌شود که در بافت‌ها ، ماهیچه‌ها ، تاندون‌ها و ارگان‌های بدن تجمع می‌‌کند . برای ساخت عضله و داشتن بدنی سالم باید به مقدار کافی از مواد پروتئینی مصرف کنیم . اگر شما هم جزو گیاه‌خواران هستید یا مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی خود ندارید باید نسبت به برخی علائم هشداردهنده آگاه باشید .

خستگی بیش از حد

بیشتر افراد گیاه‌خوار معتقدند نسبت به زمانی که گوشت مصرف می‌کردند ، انرژی بیشتری دارند . اما در این میان ، احساس خستگی و خالی شدن بدن از انرژی در آنها یکی از علائم اولیه کمبود پروتئین در بدن به‌شمار می‌رود . خواب‌آلودگی در طول روز یا عصر که در واقع یک خستگی غیرمعمول تلقی می‌شود . این نوع خستگی تنها یک حالت جسمی نیست بلکه فقدان انگیزه ذهنی نیز می‌تواند با کمبود پروتئین مرتبط باشد .

ضعف هنگام فعالیت بدنی

وقتی بدن با کمبود پروتئین مواجه می‌شود ، ماهیچه‌ها توانایی لازم را برای ترمیم و بازیابی توان خود بعد از انجام فعالیت ندارند . در چنین حالتی ، ورزش و فعالیت شدید می‌تواند زیان‌آور باشد و بدن ضعیف‌تر می‌شود .

ماهیچه‌ها

کمبود پروتئین تنها روی عملکرد و کاهش قدرت ماهیچه‌ها اثر نمی‌گذارد بلکه از حجم و اندازه آنها نیز کاسته می‌شود . وقتی بدن با کمبود پروتئین مواجه می‌شود و نمی‌تواند آن را از مواد غذایی مصرفی تأمین کند ، از هر جایی از بدن که بتواند آن را برمی‌دارد و ماهیچه‌ها اولین نقطه‌ای از بدن هستند که پروتئین خود را از دست می‌دهند و بافت ماهیچه‌ای بدن شل می‌شود و حالت طبیعی خود را از دست می‌دهد .

تأخیر در ترمیم

کاهش روند بهبودی جراحات و زخم‌های بدن و طولانی‌تر شدن فرآیند درمان یکی از علل کمبود پروتئین در بدن به شمار می‌رود . پروتئین برای ساخت بافت‌های جدید الزامی است بنابراین در صورت کمبود ، بدن قادر به ترمیم خود نخواهد بود .

ریزش مو

ارتباط ریزش مو با کمبود پروتئین شاید در ظاهر عجیب به نظر برسد ولی زمانی که با کمبود این ماده مواجه می‌شوید ، بدن در حالت مقاومت و صرفه‌جویی قرار می‌گیرد و سعی می‌کند کمترین مقدار پروتئین را مصرف کند ، بنابراین پروتئین زیادی را در ساخت مو و ناخن استفاده نمی‌کند ؛ در نتیجه ، موها و ناخن‌ها حالت شکننده به خود می‌گیرند
و لطافت و نرمی خود را از دست می‌دهند .

بیمار شدن مرتب

به‌طور قطع ، پروتئین باعث فعال نگه‌داشتن سیستم ایمنی بدن می‌شود . وقتی بدن با کمبود پروتئین مواجه می‌شود و پروتئین کافی در رژیم غذایی وجود نداشته باشد ، پروتئین‌هایی در بدن که با مهاجمانی چون باکتری‌ها و ویروس‌ها مبارزه می‌کنند ، از بین رفته و برای سوخت و ساز بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند . در نتیجه ترمیم زخم‌ها
و جراحات بدن دشوارتر شده ، مبارزه با عفونت‌ها با سختی انجام می‌شود و فرد سریع‌تر دچار سرماخوردگی می‌شود .

اگر همیشه احساس گرسنگی می‌کنید و نمی‌توانید دست از خوردن غذا بکشید ، ممکن است بدنتان از کمبود پروتئین رنج ببرد . مقدار کافی پروتئین در بدن باعث کاهش مصرف کالری بیش از حد می‌شود . گنجاندن حدود ۲۰ درصد مواد پروتئینی در هر وعده غذایی از قبیل یک تکه مرغ ، یک تکه ماهی و تخم‌مرغ باعث می‌شود زودتر احساس
سیری کنید و از پرخوری جلوگیری می‌کند . رژیم‌های کم‌کالری معمول که برای کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرند ، شاید در ظاهر مؤثر باشند ولی باعث کاهش حجم ماهیچه‌ای می‌شود . به همین دلیل افرادی که رژیم‌های لاغری را دنبال می‌کنند معمولا ماهیچه‌های شل و افتاده‌ و بدنی استخوانی دارند .

در واقع ، با حفظ مقدار لازم پروتئین در رژیم غذایی روزانه ، می‌توان مانع از بین رفتن حجم عضلانی شد .

چه باید کرد ؟

برخلاف تصور افراد ، فقط منابع حیوانی و گوشتی دارای پروتئین نیستند بلکه برخی مواد غذایی از قبیل سویا ، انواع لوبیا ، دانه‌های خوراکی مانند آجیل ، غلات و حتی سبزیجاتی چون بروکلی و اسفناج منابع خوبی از پروتئین‌ها محسوب می‌شوند . استفاده از مکمل‌های پروتئینی از دیگر راهکارهایی که می‌تواند کمبود پروتئین بدن را برطرف کند . شاهدانه ، نخود ، برنج و پودر پروتئین سویا همگی جزء سبزیجات حاوی پروتئین هستند .

اطمینان از مصرف انواع اسیدآمینه‌های ضروری برای بدن در طول روز می‌تواند پروتئین کافی را تأمین کند .

به‌طور کلی مقدار نیاز پروتئین روزانه برای هر فرد متغیر است و هر شخص با توجه به قدرت بدنی و فعالیتی که دارد ، مقدار خاصی پروتئین نیاز دارد . از این‌رو ، خود افراد نیز می‌توانند این مقدار را محاسبه کنند و مراقب مصرف این ماده مغذی در طول روز باشند . افراد ورزشکار چنانچه وزن خود را به کیلوگرم در ۴٫۳ گرم ضرب کنند ، می‌توانند مقدار پروتئین لازم در طول روز را محاسبه کنند . به عنوان مثال اگر فردی ۸۰ کیلوگرم وزن داشته باشد ، براساس این فرمول ، باید روزانه ۲۷۲ گرم پروتئین مصرف کند تا نیاز بدنش
رفع شود . در این میان ، افراد عادی باید وزن خود را در عدد ۲٫۲ ضرب کنند که برای یک فرد ۸۰ کیلوگرمی ، مقدار نیاز روزانه پروتئین به ۱۷۶ گرم می‌رسد .