علایم کمبود پروتئین در بدن

علایم کمبود پروتئین در بدن

نقش و عملکرد پروتئین در بدن بسیار مهم و پیچیده است . این ماده مغذی برای ساخت و ترمیم عضلات و بافت های دیگر در بدن از جمله خون ، غضروف ، استخوان و پوست لازم است . علاوه بر آن پروتئین در تولید هورمون نیز نقش مهمی دارد . در صورت تامین نشدن پروتئین مورد نیاز بدن از طریق غذا یا حتی مکمل ، سلامت فرد به خطر می افتد .

به نقل از سایت نیوزویک ، به همین دلیل است که بیشتر گیاه خواران و افرادی که رژیم می گیرند ، دچار علایم کمبود پروتئین می شوند . با مصرف نکردن مواد غذایی بدون پروتئین ، بدن مجبور است از پروتئین ذخیره شده ، استفاده کند . در نتیجه بافت هایی که در آن پروتئین ذخیره می شود مانند عضلات تحلیل می رود . در ادامه مطلب به علایم کمبود پروتئین اشاره می شود :

متورم شدن گونه ها :

علت آن التهاب غدد بزاقی است . این مشکل در پی عدم تعادل بین پروتئین و کربوهیدرات رخ می دهد .

چشم های پف کرده :

با کمبود پروتئین تراکم مایعات در بافت ها تشدید می شود . پروتئین از ترکیباتی است که در ایجاد تعادل مایعات در بدن نقش دارد .

دست های متورم :

این حالت نیز به دلیل جمع شدن آب در بافت ها ایجاد می شود . علل آن متعدد است و یکی از آن ها کمبود پروتئین است .

کم شدن مو :

ریزش مو دلایل متفاوتی دارد که یکی از آن ها کمبود پروتئین در برنامه غذایی است . بیشتر مو از پروتئین تشکیل شده است .

خشکی بیش ازحد پوست :

کمبود پروتئین به خشکی بیش از حد و پوسته پوسته شدن پوست و بروز جوش های ریز منجر می شود . کمبود پروتئین پوست را مستعد آفتاب سوختگی می کند .

 بی حالی و کندی حافظه :

کمبود پروتئین در میزان انرژی و عملکرد شناختی بدن نیز تاثیر می گذارد . همان گونه که گفته شد ، پروتئین برای تولید طبیعی هورمون ها حیاتی است . برخی از این هورمون ها در کنترل استرس ، تولید انرژی و هوشیاری ذهنی نقش دارد . برای پیش گیری از بی حالی و کندی حافظه لازم است که پروتئین کافی دریافت کنید .