غذایی که مثل کولر در تابستان شما را خنک می کند

غذایی که مثل کولر در تابستان شما را خنک می کند

سلامت نیوز : یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی غذای خنک و تابستانی را در رفع تشنگی ، گرما‌زدگی و آبرسانی سریع به بدن موثر دانست .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ با توجه به گرمی هوا مصرف غذا‌هایی با طبع معتدل می‌تواند بدن را سرحال کند ؛ یکی از این غذا‌ها آب‌دوغ‌خیار بوده که حاوی انواع ویتامین‌های  A ،  C ،  D ، E  ، K ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶، B۱۲ ، سدیم ، پتاسیم ، کربوهیدرات ، فیبر ، آنتی اکسیدان ، اسید فولیک ، کلسیم ، منیزیم ، فسفر ، پروتئین ، فولات ، منگنز ، روی ، فلاونوئیدها ، فیستین و اسید چرب امگا ۳ است .

برای بررسی خواص آب‌دوغ‌خیار و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت ‌و گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید .

مهم‌ترین خواص آب‌ دوغ‌ خیار

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی ؛ درباره مهم‌ترین خواص آبدوغ‌خیار اظهار کرد : این غذا نقش موثری در آبرسانی سریع به بدن ، رفع تشنگی ، گرما‌زدگی و دفع سموم از بدن دارد ؛ آب‌ دوغ‌ خیار آرام‌بخش ، خواب‌ آور و خون‌ساز است و انرژی بدن را هم افزایش می‌دهد .

وی درباره خواص دیگر آب‌دوغ‌خیار بیان کرد : این غذا تاثیر چشمگیری در سلامتی ، استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها و تقویت مفاصل دارد و مانع از بروز پوکی استخوان در افراد می‌شود ؛ آب‌ دوغ‌ خیار به کاهش قند ، فشار و چربی خون کمک شایانی می‌کند .

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود : آب‌ دوغ‌ خیار در کارکرد بهتر سیستم قلبی و عروقی موثر است ؛ این غذا خاصیت آنتی اکسیدانی هم دارد بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف و انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند .

عظمایی تاکید کرد : آب ‌دوغ ‌خیار موجب خوشبو شدن دهان می‌شود و تاثیر چشمگیری در شادابی ، طراوت و جوان‌سازی پوست و مو دارد .

وی یادآور شد : آب‌دوغ‌خیار به پاکسازی کبد ، کلیه‌ها و مجاری ادراری کمک شایانی می‌کند و جوش ، خارش و اگزما را هم از بین می‌برد .