فرا رسیدن هفته دفاع مقدس گرامی باد

فرا رسیدن هفته دفاع مقدس گرامی باد

  دفاع مقدس

دفاع مقدس ، نام آشناترین واژه در قاموس حماسه های عزت آفرین ایران است که خاطرات دلاوری های آن ، در تاریخ شکوهمند این دیار به یادگار خواهد ماند . زیباترین فصل این فرهنگ ، خالقان این حماسه عظیم اند که با صلابت اراده و نور ایمان ، رهنورد راه مقدّسی شدند که پاداش آن ، جاودانگی و بقا بود .

نماد استقامت

جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ، تنها جنگ دو کشور نبود ، بلکه جنگ ابرقدرت های دنیا با ایران بود و اگر همان از این جنگ به عنوان حماسه بزرگ و دفاع مقدس یاد می شود ، از آن جهت است که فرزندان رشید ایران اسلامی با بضاعتی ناچیز به مصاف کسانی رفتند که ماشین های جنگی برخوردار بودند . از این رو دفاع مقدس نماد استقامت و سمبل پیروزی از پیچیده ترین عرصه رقابت های جهانی به شمار می رود .

تسلیم ناپذیری

ایران هرگز به منظور فزون خواهی و قدرت طلبی وارد عرصه جنگ نشد ، بلکه روحیه حمیت و غیرت فرزندان این آب خاک بود که به تأسی از مولا و سالارشان حضرت حسین بن علی ( ع ) در تحقق شعار « هیات منّا الذله » کوشیدند تا هرگز تسلیم ننگ و ذلّت و زبونی نشوند و از کیان و حیثیت اعتقادی خود دفاع کنند .

دستاوردهای دفاع مقدس

دفاع مقدس دستاوردهای بزرگ و فراوانی به دنبال داشت . یکی از مهمترین آن ها ، دستاوردهای سیاسی است . بسیج همگانی مردم دلاور ایران بیش از هر چیز نشان از وحدت ملی و التزام جمعی ایرانیان به حفظ منابع و مرزها و سرمایه های ملی بود و به دنبال مدارانی چشم طمع به گنجینه های کشور داشتند فهمانید که نمی توانند با زر و زور و تزویر ملتی را به استشمار خود در آورند .

حماسه سرنوشت ساز

سرنوشت هر ملتی به دست خود اوست . این سرنوشت  ـ  هر چه باشد  ـ  بر آینده آن ملت تأثیر خواهد گذاشت . یکی از مقاطع سرنوشت سازی که ملت رشید ایران هوشمندانه در آن حضور یافت و سهم مهمّی در رسالت تاریخی خود ایفا نمود ، دوران « دفاع مقدس » بود . بی تردید این اراده خلل ناپذیر به عنوان یکی از افتخارات ماندگار تاریخ حماسه آفرین های ملّت ایران به ثبت خواهد رسید .

آزمون الهی

انسجام نیروهای بسیجی و بی توقّعی و انگیزه الهی فرزندان این مرز و بوم نشان از رشد بینش سیاسی ، درایت و آگاهی و نیز شعور الهی آنان بود که علی رغم هم سختی ها و فشارهای ناجوانمردانه و نابرابر دشمنان دین خدا ، ایستادگی و مقاومت را پیش خویش ساختند تا از این آزمون بزرگ الهی نیز سربلند بیرون آیند .

 فرهنگ سازی دفاع مقدس

یکی از ثمرات بزرگ دفاع مقدس ، فرهنگ سازی است . در دفاع مقدس جوانان و رزمندگان اسلام با از خودگذشتی ها و ایثارگری های خود ، آیین و مرامی را بنیان نهادند که ایثار و شهادت به عنوان فرهنگی ارزشی و ارزشی فرهنگی همه جریان ها و مسائل دیگر را تحت الشعاع قرار داده است . دفاع مقدس زمینه ساز فرهنگ مقدسّی شد که طریق اتّصال به ملکوت را هموار کرد . 

تبلور دوباره اسلام

دفاع مقدس ، اسلام را احیا کرد ؛ اسلامی که در گذر زمان هماره مورد بی مهرهای ظلمت پیشگان واقع شده بود و به جای حق و حقیقت ، کفر و ضلال حکمرانی می کرد ؛ یکباره از مظلومیّت رهایی یافت و با حرکتی انقلابی ، اسلام انقلابی و اصیل تبلوّر دوباره یافت . 

ثمره جهانی

حماسه دفاع مقدس ، با سختی ها و نثار خون های پاک جوانانش به ثمر نشست و از حرکت باز نایستاد . از مهم ترین دستاوردهای بین المللی این حماسه ، شناساندن انقلاب اسلامی است ؛ انقلابی نوپا که به یکبار ره صد ساله پیمود و با ایستادگی در برابر قدرت های بزرگ ، خود را به عنوان نظامی مردمی و قدرتمند ، شناساند و دفاع جانانه رزمندگان اسلام در مقابل امپریالیسم بر جدیّت و قطعیت آن ، افزود .

درس عبرت

اگر چه انهدام سرمایه های ملی ، آواره شدن صدها انسان بی گناه و به شهادت رسیدن رشیدترین جوانان ایران اسلامی ، از نتایج تلخ جنگ نابرابر ایران و عراق بود ، امّا افشای چهره کریه دشمنان اسلام را در پی داشت . آنان با حرکات خباثت بار خود ، نشان دادند که « حمایت از حقوق بشر » تنها ادعا و شعاری بیش نیست که با مستمسک قرار دادن آن ، به دنبال قدرت طلبی و فزون خواهی خود می باشند .

آزمون پر تجریت

دفاع مقدس ، آزمونی بزرگ بود ؛ آزمونی همراه با صدها تجربت و هزاران کشف و شهود که هرگز نمی توانست در فضای روزمره زندگی به دست آید .

رزمندگان اسلام با توکل به خدا و توسل به اهل بیت، در کارزاری وارد شدند که جز لطف و هدایت الهی نمی توانست آنان را به پیروزی نزدیک کند و زمینه ساز این هدایت ، تحوّل باطنی بود که آن ها را به « انسانیت » و « خویشتن خویش » رهنمون ساخت .

فریاد بیدادگری

وجدان های بیدار جامعه ، زندگی را از بیمارزدگی و آفت های مهلک نجات می دهند . بی هویتی و بی اهمیتی به آنچه در متن جامعه می گذرد ؛ بستر را برای ورود هر نوع آلودگی فراهم می آورد و جامعه ای که به بی هویّتی دچار شود ؛ از مقام انسانیت خارج می شود و به جایگاه حیوانیت تنزل می کند .

حماسه دفاع مقدس ، فریاد بیدادگری بود که وجدان های آگاه و بیدار را راسخ تر و دل های غبار گرفته و زنگار زده را متنبّه و جان های پژمرده را بیدار کرد تا به حراست از کیانشان برخیزند .

احیای خودباوری

هر ملتی که به خودباوری نرسد ، به شکوفایی نخواهد رسید و هر جامعه ای که به فکر شکوفایی نباشد ؛ لاجرم به دریوزگی و وابستگی تن خواهد داد . وابستگی آغاز اسارت انسان ها و فرجام حیات ملتی است که از پس از آن می تواند بزرگی کند .

دفاع مقدس احیا کننده خودباوری مردمی بود و که سالیان دراز این تحفه الهی را رژیم ستمشاهی از آن ها ستاینده بود و آنان بار دیگر با اعتماد به نفس ، تار و پود اسارت وابستگی را گسستند تا برای عزّت و عظمت دینشان ، جامعه ای خود شکوفا داشته باشند .

نقش آفرینی در توسعه سیاسی

یکی از نتایج مهم دفاع مقدس ، نقش آن در توسعه سیاسی بود ؛ چه آنکه بنا به گفته کار آ گاهان سیاسی ، ضرورت اجتناب ناپذیر هر
توسعه ای ، عبور را از بحران ها است و جنگ ، با شرایط دشوارش ، یکی از بحران هایی بود که نظام ما با عبور از آن ، زمینه توسعه همه گیر اجتماعی  ـ  سیاسی و فرهنگی را فراهم آورد .

جلوه های دفاع در فرهنگ

تأثیر جلوه های دفاع مقدس در فرهنگ ایران اسلامی نمودی آشکار دارد ؛ به طوری که می توان آن را ، « ادبیات دفاع مقدس » نام نهاد . به تصویر کشاندن حماسه آفرینی ها و ایثارگری های مردان غیور ایران اسلامی ، در قالب های گوناگون ادبی ، از داستان و شعر گرفته تا رمان و فیلم نامه ، جملگی سبب ایجاد سبکی نو در تاریخ ادبی و نیز باعث تحوّل و تکامل در فرهنگ حماسی این مرز و بوم گردید .

دشمن در خانه

دوم مهرماه ۱۳۵۹ شمسی صدای مخوفی مردم اهواز را به وحشت انداخت . زمین می لرزید ، گویی از هر طرف هیولای آهنین ، ما را دنبال
می کرد . پس از لحظه ای انفجار و سقفی از آتش ، صحنه ای دلخراش از فریاد زنان و مردان و گریه کودکان پدیدار شد . چهارده روز پس از حمله عراق به اهواز ، در شانزدهم مهر ، شهر دزفول مورد حمله میگ های عراقی قرار گرفت و بسیاری از مردم بی دفاع کشته و زخمی شدند .
علاوه بر این ؛ بسیاری از شهرهای ایران ، از جمله قصر شیرین ، ارومیه ، باختران ، خرم آباد ، مهران ، اندیمشک ، بهبهان ، خرمشهر ، سنندج ، تهران و قم مورد حملات هواپیماهای عراقی قرار گرفت .

گل های باغ رسالت

« خداوندا ! تو خود می دانی که استکبار و امریکای جهان خوار گل های باغ رسالت تو را پرپر نمودند . » سلاح های شیمیایی ، جزء سلاح های کشتار جمعی است . رژیم عراق در مناطق جنگی بارها از آن ها علیه سربازان ایرانی استفاده کرد . در این میان ، هولناکترین مورد استفاده از این سلاح ، در منطقه کردنشین « حلبچه » بود . عمق این فاجعه به حدی بود که بسیاری از محافل رسمی و غیر رسمی بیگانه ، رژیم بعث عراق را محکوم کردند . با استفاده مکرر عراق از گازهای خردل ، اعصاب و سیانور ، هزاران نفر از مردم مظلوم حلبچه کشته و زخمی شدند و زنان ، مردان و کودکان این منطقه به ایران و ترکیه آواره شدند .

ناله های گمشده

با گذشت یازده سال از پایان جنگ تحمیلی ، هنوز آثار گازهای شیمیایی را در تن رنجور جانبازان سرفراز مشاهده می کنیم ؛ قهرمانانی که صبح روشن پیروزی را برای مردم خوب ایران به ارمغان آوردند .

روح بزرگ

« حتی آن بچه های کوچلو قلک هایشان را می آورند و می دهند . » هنگامی که کمک های مردمی را جمع آوری می کردیم ، به قلک پلاستیکی کوچکی بر خوردم . با تعجّب آن را تکان دادم . می اندیشیدم که چقدر پول در آن جا می گیرد ؟ ۱۰۰ تومان ، ۲۰۰ تومان ؟ یا…

قلک را شکافتم ، در لابه لای سکه ها برگه ای را یافتم . در آن ، چنین نوشته بود : « بسم الله الرحمن الرحیم . من کودکی هشت ساله هستم . پدر و مادرم به من قول داده اند در ازای هر نمره ۲۰، بیست تومان به من جایزه بدهند من هم تصمیم گرفتم بهتر درس بخوانم تا نمره ۲۰ بگیرم و تمام جایزه هایم را به شما رزمندگان هدیه کنم . »

با خواندن نامه ، اشک در چشمانم حلقه زد . به خاطر روح بزرگ که در کالبد کوچک این کودک هشت ساله یافتم ، از خودم خجالت کشیدم .

انتظار شهادت

انقلاب اسلامی ایران ، نعمتی الهی است که به بهای ایثار و پایمردی شیرزنان و دلیرمردان بسیاری به دست آمد و حفظ شد . پزشکی که پس از شش بار اعزام به جبهه و خدمت در درمانگاه ، برای هفتمین بار به سوی جبهه نبرد شتافت ، اما این بار به عنوان جوشکار ؛ زیرا می خواست با کارهای سخت و طاقت فرسای رزمندگان آشنا شود . پیرمرد هفتاد ساله ای که با هدیه دادن چهار فرزندش خود نیز به جبهه می رود و طلبه ای بی سیم چی که در زیر آتش شدید دشمن ، خود را روی دستگاه بی سیم می اندازد ؛ چون معتقد است اگر او ترکش بخورد، یک نفر دیگر بی سیم چی خواهد شد، اما اگر بی سیم از کار بیفتد ، همه بچه ها شهید می شوند .

شهید آوینی : پندار ما این است که ما مانده ایم و شهدا رفته اند اما حقیقت آن است که زمان ، ما را با خود برده است و شهدا مانده اند .

فرا رسیدن هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهیدان گرامی باد .