فواید ماست برای سلامتی

فواید ماست برای سلامتی

فواید ماست و دیگر فرآورده‌های لبنی به دلیل مزایای هیجان‌انگیزشان مورد تحقیق قرار گرفته و هنوز این تحقیق‌ها ادامه دارد . در طول صد سال گذشته و در طی پیشرفت علم و روش‌های تولید این محصولات اطلاعات گسترده‌ای در این باره به دست آمده است.

محصولات لبنی مانند ماست ، خامه ، خامه ترش ، کره ، شیر بدون لاکتوز و کفیر هزاران سال است که در خاورمیانه در حال استفاده است . محبوبیت آن به طور قابل توجهی در ۶۰ سال گذشته در جوامع غرب بیشتر شده است . محققان یک گزارش کامل از پیشرفت‌های علم و فناوری به خصوص در تولید این ماده ، که منجر به محصولاتی شده است که امروز از آن لذت می‌بریم ارائه داده‌اند .

مصرف ماست از سال ۱۹۶۰ شروع به گسترش کرد ماست ، قبل از دهه ۶۰ میلادی ، تنها در چند فروشگاه مواد غذایی یا فروشگاه‌های مواد غذایی بهداشتی در کشورهای غربی فروخته می‌شد اما در این روزها به سادگی در هر مغازه‌ای می‌توانیم انواع ماست ازجمله میوه‌ای ، همزده ، گرانولا ، نوشیدنی ، یخ زده و یونانی را پیدا کنیم . رژیم‌های غذایی کم چرب در دهه‌های ۸۰ تا ۹۰ میلادی باب شد و بیشتر شرکت‌ها به سمت تولید ماست کم‌ چرب یا بدون چربی حرکت کردند 

مواد افزودنی به ماست افزوده می‌شود تا طعم آن جذاب‌تر شود .

ماست یک محصول به دست آمده بر اثر تخمیر شیر است که دارای دو باکتری اسید لاکتیک است و با افزایش اسیدیته شیر را به یک ژل نرم تبدیل می‌کند برای بهبود بافت و طعم ، انواع مختلفی از مواد ممکن است به ماست افزوده شود . اکثر ماست‌ها امروزه با شکر یا شیرین کننده‌های جایگزین شیرین می‌شوند و ممکن است دارای میوه باشد تا آنها را وسوسه انگیزتر کنند و مصرف کنندگان را ترغیب به استفاده کنند از جمله مواد جامد اضافی شیر اغلب به شکل پودر که یک بافت ضخیم‌تر و قوی‌تر برای آن به وجود می‌آورد تکنیک‌های پیشرفته تولید ، از جمله اولترافیلتراسیون و کاهش نیاز به تثبیت کننده‌ها و ضعیف کننده‌ها و بهبود ایمنی و عمر مفید کمک کرده‌اند .

پروبیوتیک‌ها و مزایای سلامتی ماست 

مزایای سلامتی متعدد مرتبط با ماست شامل موارد زیر است :

بهبود عملکرد دستگاه گوارش و افزایش ایمنی

مقادیر بالایویتامین A و ویتامین D در مقایسه با شیر

مناسب بودن افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز به دلیل کاهش مقدار لاکتوز ناشی از تخمیر

کاهش کلسترول سرم

کاهش خطر ابتلا به چاقی و سندرم متابولیک

کاهش احتمال خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها کولون روده و مثانه

کاهش فشار خون در بیماران سالمند مبتلا به پرفشاری خون

کاهش کلنی سازی / عفونت مخمر در زنان

پروبیوتیک‌ها اغلب به ماست اضافه می‌شوند و این باعث افزایش مزایای سلامتی می‌شود اثرات پروبیوتیک بر محصولات لبنی بر روی میکروب‌های که ساکن روده و تاثیر بالقوه بر سلامتی است ، احتمالا تمرکز اصلی پژوهش‌های آینده است به عنوان مثال ، یافته های اولیه نشان می‌دهد که ترکیب میکروارگانیسم‌ها در ماست برای تغییر میکروبیوم روده ممکن است به غلبه بر افسردگی و اختلالات رفتاری کمک کند .