ماست بخوریم یا شیر ؟

ماست بخوریم یا شیر ؟

Pouring milk in the glass on the background of nature.

سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت : ماست حاوی باکتری‌های مفیدی است که قند موجود در آن را به اسیدلاکتیک تبدیل می‌کند و وجود همین باکتری‌ها باعث می‌شود در مقایسه با شیر فواید بیشتری از نظر سلامتی داشته باشد .

دکتر پیام فرح‌ بخش اظهار داشت : وجود باکتری‌های مفید در ماست به دلیل خاصیت پروبیوتیکی که در این ماده غذایی ایجاد می‌کند ، مصرفش در مبتلایان به بیماری اسهال و حتی یبوست می‌تواند کمک‌ کننده باشد و باعث بهبود این بیماران شود . علاوه بر این خوردن ماست باعث کاهش گاز معده و نفخ در مصرف‌کنندگان نیز می‌شود .

وی در ادامه به دیگر خواص این ماده غذایی اشاره کرد و گفت : از دیگر فواید باکتری‌های مفید موجود در ماست ، تقویت عملکرد سیستم ایمنی ، ترمیم زخم ، بهبود جذب ویتامین‌ها و مینرال‌ها و کنترل وزن است . از این رو ، افراد می‌توانند با مصرف میزان مناسبی از این ماده غذایی وزن خود را کنترل کنند . ضمن اینکه مصرف ماست پروبیوتیک احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد .

به گفته این متخصص تغذیه و رژیم‌ درمانی برخی از باکتری‌ها به صورت طبیعی در بافت ماست وجود دارند و برخی دیگر طی فرایند تولید اضافه و باعث می‌شود از نظر غذایی ماست ارزش افزوده پیدا کند و تمام این خاصیت‌ها در آن تشدید شود .

عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه مبتلایان به فشارخون ماست بخورند ، توضیح داد : از دیگر مزیت‌های مصرف ماست ، وجود کلسیم فراوان در آن است . اگرچه دریافت کلسیم برای استخوان و دندان ضروری است ولی بد نیست بدانید کلسیم موجود در ماست باعث پایین آوردن فشارخون می‌شود و به همین دلیل مصرف آن به بیماران مبتلا به این عارضه توصیه می‌شود . علاوه بر این ، کلسیم موجود در ماست در روند انعقاد خون نیز بسیار کمک‌ کننده است و کسانی که دجار اختلال انعقادی هستند باید ماست پروبیوتیک را در برنامه غذایی خود بگنجانند .

فرح‌بخش در نهایت گفت : ماست همچنین حاوی ویتامین B6 و B12 است و علاوه بر مصرف نان و غلات که تامین‌ کننده این ویتامین‌ها هستند ، می‌توان با خوردن ماست نیز این دو ویتامین را دریافت کرد . ضمن اینکه مبتلایان به عدم تحمل لاکتوز که با خوردن شیر دچار نفخ ، اسهال و دل‌ درد می‌شوند می‌توانند ماست بخورند چون لاکتوز موجود در آن تجزیه و به اسید لاکتیک تبدیل می‌شود . با این حال با تمام خواصی که برای این ماده خوراکی ذکر شد ، مصرف ماست‌های خامه‌ای و ماست‌هایی که در فرایند تولید آن از رنگ
و اسانس استفاده شده چندان توصیه نمی‌شود
.