ماست معمولی یا پروبیوتیک !؟

ماست معمولی یا پروبیوتیک !؟

پروماس یا ماست پروبیوتیک ، یک فرآورده لبنی جدید است که به تولید رسیده و در واقع این محصول نوعی ماست غنی شده است که با استفاده از آن نه تنها می‌توان از مزایای ماست بهره برد بلکه می‌توان باکتری‌های مفید و لازم بدن را نیز از این طریق تأمین کرد .

 مصرف ماست پروبیوتیک از بروز بیماری‌ها پیشگیری می‌کند . مصرف ماست پروبیوتیک از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند و با از بین بردن باکتری‌های بیماری‌زا موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود .

 مرتضی مشایخ ، دانشیار انستیتوی تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت : ماست پروبیوتیک نسبت به ماست معمولی دارای خواص بیشتری است . وی گفت : ارزش غذایی ماست‌های پروبیوتیک نسبت به ماست‌های معمولی بیشتر است و مصرف این نوع ماست موجب افزایش دفاع ایمنی بدن می‌شود . چرا که باکتری‌های پروبیوتیک مفیدی هستند که در این نوع ماست به وفور یافت می‌شوند .

 دانشیار انستیتوی تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور عنوان کرد  باکتری‌های پروبیوتیکی که در این نوع ماست وجود دارد می‌تواند حالت اسیدی معده را تحمل کرده و به روده برسد و در روده با باکتری‌های بیماری‌زا مبارزه کرده و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود .

 مشایخ ادامه داد : مصرف ماست پروبیوتیک از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند چرا که این باکتری‌های مفید باکتری‌های مضر روده را از بین برده و محیط مناسبی برای رشد باکتری‌های ایجاد می‌کند .

 ماست معمولی بخوریم یا ماست پروبیوتیک ؟

 مدیر کل اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که پروبیوتیک به ارگانیسم‌های زنده‌ای گفته می‌شود که با مصرف به میزان لازم در سلامت فرد موثر است ، گفت : همه باکتری‌ها مضر نیستند و گاهی بسیاری دیگر از اعضای خانواده باکتری‌های مضر برای بدن سودمند است .

 پهلوانی با بیان این که محصولات پروبیوتیک توانایی تغییر فلور میکروبی روده را دارند ، اظهار کرد : نتایج تحقیقات فراوانی در اروپا و آمریکا نشان داد که غذاها و یا مکمل‌های پروبیوتیک آثار مثبتی بر سلامت انسان دارند . وی با اشاره به وجود صد تریلیون باکتری زنده در روده به عنوان فلور طبیعی بدن گفت: میکروب‌ها برای سلامت انسان مفید ، مضر و یا خنثی هستند .

 مصرف ماست پروبیوتیک از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند و با از بین بردن باکتری‌های بیماری‌زا موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود .

 مدیر کل اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه فرآورده‌های لبنی به ویژه ماست پروبیوتیک از جمله فرآورده‌های حاوی باکتری‌های پروبیوتیک به شمار می‌آیند ، افزود: ماست پروبیوتیک ماست غنی شده‌ای است که ارزش تغذیه‌ای آن بیش از ماست معمولی است و اسیدهای آمینه و چرب بدن را تأمین می‌کند .

 پهلوانی افزود این ماست از نظر انواع ویتامین‌ها نظیر ویتامین A و C و ریبوفلاوین ،‌ تیامین ،‌ بیوتین ، انسولین بسیار غنی‌تر از ماست معمولی است .

 وی با استناد به نتایج یک بررسی منتشره در نشریه پزشکی بریتانیا گفت : این بررسی نشان داد بیماران سالمند بستری در بیمارستان با مصرف نوشیدنی حاوی ماست پروبیوتیک کمتر به اسهال ناشی از مصرف مداوم آنتی بیوتیک دچار شدند .

 برای کاهش کلسترول ماست پروبیوتیک بخورید .

 بیماری‌های قلبی عروقی ، مهم‌ترین عامل مرگ و میر در کشور هستند و هیپرکلسترولمی از عوامل خطر اصلی این بیماری‌ها محسوب می‌شود . تا حدی می‌توان این مشکل را با تغییراتی در برنامه غذایی و از جمله مصرف فرآورده‌های لبنی تخمیری و پروبیوتیک‌ها ، کاهش داد . در این زمینه تحقیقی به منظور مقایسه اثر مصرف ماست معمولی و نوعی ماست پروبیوتیک بر سطح کلسترول سرم افراد مبتلا به هیپرکلسترولمی خفیف تا متوسط انجام شد .

 مطالعه به روش کارآزمایی بالینی متقاطع تصادفی بر روی ۱۴ فرد ۶۵-۴۰ سال با سطح کلسترول سرم mg/dl 300 – 200 انجام شد . از این افراد خواسته شد به مدت ۲ هفته ، از ماست و دوغ استفاده نکنند و روزانه ۳۰۰ گرم شیر به رژیم خود اضافه کنند .

 پس از آن ، به طور تصادفی به دو گروه برای دریافت روزانه ۳۰۰ گرم ماست معمولی (تخمیر شده توسط باکتری‌های استرپتوکوکوس ترموفیلوس و لاکتوباسیلوس بولگاریکوس) یا ماست پروبیوتیک (دارای دو باکتری موجود در ماست معمولی ، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم لاکتیس) به صورت جایگزین شیر اضافه شده به رژیم ، تقسیم شدند .

 مصرف ماست پروبیوتیک در مقایسه با ماست معمولی ، موجب کاهش معنی‌داری در سطح کلسترول تام سرم گردید .

 ۶ هفته پس از مصرف این دو نوع ماست ، دوره استراحت به مدت ۷ هفته برقرار شد و سپس گروه‌ها با هم جابجا شدند و مطالعه ، ۶ هفته دیگر ادامه یافت . در شروع (پس از پایان ۲ هفته عدم مصرف ماست) و پایان هر مرحله از مطالعه، اندازه گیری‌های تن سنجی ، یاد آمد غذایی ۳ روزه و اندازه گیری سطح چربی‌های خون انجام شد .

 مقایسه وزن ، BMI و عوامل مداخله‌گر رژیمی در طول دو دوره مصرف ماست معمولی و ماست پروبیوتیک ، تفاوت معنی‌داری را نشان نداد . مصرف ماست پروبیوتیک در مقایسه با ماست معمولی ، موجب کاهش معنی‌داری در سطح کلسترول تام سرم گردید (۰۴۹/۰=P). مقایسه سایر شاخص‌های چربی خون ، تفاوت معنی داری را بین این دو دوره نشان نداد .