ماست ها و آدم ها

ماست ها و آدم ها

علاقمندان به مصرف ماست می دانند که این روزها خرید و مصرف ماست کار چندان ساده ای هم نیست و زمانی که وارد غرفه ماست در فروشگاه ها می شوند ، با انواعی از
ماست های مختلف ( از کم چرب و پرچرب گرفته تا طعم دار و کفیر و
) مواجه خواهند شد اما بیشتر مردم نمی دانند که ویژگی های اصلی هر یک از این ماست ها چیست و استفاده از کدام نوع برای آنها مناسب تر است . از این رو در این مطلب به معرفی ویژگی های انواع ماست های رایج می پردازیم تا هنگام خرید ، بهترین انتخاب را داشته باشید .

ماست های طعم دار یا میوه ای

ماست های طعم دار یا میوه ای می توانند مثل مین های مخربی برای تغذیه انسان ها عمل کنند ! مصرف کنندگان ممکن است فریب بخورند که این نوع ماست ها سالم هستند زیرا میوه دارند ، اما واقعیت این است که بخش اصلی طعم و عطر این ماست ها به شیرین کننده و قندهای افزودنی برمی گردد . بعد از طعم های میوه ای رایج مثل توت فرنگی ، بلوبری و هلو ، وانیل هم خیلی در این ماست ها مورد استفاده قرار می گیرد .

اگرچه ماست های طعم دار یا میوه ای معمولا کم چرب هستند ، اما مصرف کنندگان در نهایت همان میزان کالری ای را دریافت می کنند که در ماست های پرچرب وجود دارد .
هر ۲۲۶ گرم ماست طعم دار یا میوه ای می تواند حاوی ۴۴ گرم قند باشد که برابر می شود با ۱۷۶ کیلوکالری .

اگر باز هم دوست دارید باز هم ماست طعم دار بخورید و می توانید از کالری اضافی آنها صرف نظر کنید ، حداقل سراغ آن ماست هایی بروید که از شیرین کننده های طبیعی مثل عسل در آن ها استفاده شده باشد .

توصیه پزشکان این است که به هیچ وجه از آن نوع ماست های طعم دار یا میوه ای استفاده نکنید که حاوی شربت فروکتوز هستند . اگر می خواهید ماست شیرین بخورید ، یکی از بهترین راه های پیش روی شما این است که خودتان مقداری ماست ساده و وانیل را ترکیب کنید . با این کار ، کالری کمتری دریافت می کند و ماست سالم تری هم می خورید .

ماست های سبزیجات موجود در بازار نیز می توانند علاوه بر سبزیجات ، حاوی نمک یا سدیم هم باشند و از این رو ، زیاده روی در مصرف انواع ماست های طعم دار به هیچ عنوان توصیه نمی شود و مصرف این محصولات باید محدود باشد .

ماست کفیر

کفیر ، نوعی نوشیدنی شبیه ماست و گاهی ماست رقیقی است که از شیر تخمیرشده به دست می آید . کفیر ، مخلوطی از شیر و مجموعه ای از میکرو ارگانیستم های شامل الکتوباسیل و استرپتوکوک هستند که هم برای تهیه ماست به کار می روند و هم برای مخمرها و باکتری های اسید استیک .

عناصر تشکیل دهنده کفیر مثل ماست ها ، شیر و باکتری های مفید است . از نظر مقدار پروتئین ، کلسیم و ویتامین D نیز با ماست های دیگر شباهت دارد . میزان چربی کفیر هم با ماست های دیگر قابل مقایسه است و می تواند انواع پرچرب ، کم چرب و بدون چربی داشته باشد .

یکی از ویژگی های خاص کفیر که آن را از ماست های دیگر متمایز می کند ، خصلت گازدار بودن آن است . محققان به کفیر به عنوان ماستی توجه می کنند که از نظر پروبیوتیکی در جایگاه خاصی قرار می گیرد و خصلت های مهم دیگری برای سلامت انسان ها دارد .

مطالعات نشان داده اند کفیر دارای خواص ضدمیکروبی ، ضدتومور و ضدسرطانی ویژه ای است و ضمنا توانایی مثبتی در تنظیم سیستم ایمنی بدن دارد . این نکته را هم باید ذکر کرد که ترکیبات کفیر به هضم لاکتوز کمک می کنند . ماست کفیر برای تمام دوستداران سلامت مفید است اما مبتلایان به نفخ و بیماری های گوارشی باید در مصرف آن
احتیاط کنند .

ماست پرچرب

اگرچه توصیه های تغذیه ای فعلی ، انبوه مصرف کنندگان را به سمت محصولات لبنی کم چرب هدایت می کنند ، اما مطالعات اخیر نشان دهنده نکات جالب و تازها ی در این زمینه هستند . این مطالعات نشان می دهند ارتباط بین مصرف چربی لبنی و بیماری قلبی ، کمتر از آن چیزی است که فکر می کنیم .

یکی از مطالعات منتشرشده در European Journal of Nutrition که بررسی گسترده ای روی تحقیقات مختلف انجام داده ، نشان می دهد مصرف محصولات لبنی پرچرب با کاهش خطر ابتلا به چاقی مرتبط است . یکی از مزیت های ماست پرچرب برای سلامت این است که به ندرت حاوی غلظت دهنده ها و مواد افزودنی هستند که معمولا برای ایجاد قوام و طعم مناسب در ماست های کم چرب یا بدون چربی استفاده می شوند .

هر ۲۲۶ گرم ماست پرچرب ساده فقط ۱۳۸ گرم چربی دارد و حاوی ۱۱ گرم قند ، ۸ گرم پروتئین ، ۲۷۵ میلی گرم کلسیم و ۳۵۲ میلی گرم پتاسیم است . به اضافه اینکه مقداری از اسیدفولیک و ویتامین A هم در این ماست وجود دارد و اگر تولید این ماست از انواع شیرهای غنی شده باشد ، مقدار مناسبی هم ویتامین D برای بدن شما فراهم می کند .

بنابراین افرادی که بیماری زمینه ای قلبی یا چربی خون ندارند ، می توانند در صورت برخورداری از یک رژیم غذایی سالم و دور از هر نوع پرخوری ، ماست های پرچرب را به جای حذف ماست از برنامه غذایی روزانه خود ، در سبد غذایی شان داشته باشند .

ماست یونانی

ماست یونانی با گرفتن پروتئین مایع وِی ( whey ) برای تهیه نوعی ماست نسبتا سفت ، غلیظ و خامه ای ، همراه با غلظت پروتئینی زیاد و لاکتوز کم تولید می شود . ماست های یونانی باید حداقل ۵.۶ درصد پروتئین داشته باشند ، در حالی که میزان پروتئین ماست های دیگر به ۲.۷ درصد می رسد . به همین دلیل است که ماست های یونانی در مقایسه با ماست های رایج دیگر و با همان میزان کالری ، حاوی پروتئین بیشتری هستند و قند کمتری هم دارند . میزان پروتئین ماست های معمولی در هر ۱۷۰ گرم به ۱۰ می رسد ، در حالی که همین مقدار ماست یونانی بیش از ۲۰ گرم پروتئین دارد .

هنگام خرید ماست یونانی حتما به برچسب مواد تشکیل دهنده دقت کنید زیرا بعضی از کارخانه های تولیدی دیگر از روش سنتی تهیه ماست یونانی استفاده نمی کنند و نشاسته و ذرت در محصول شان به کار می برند تا غلظت و قوام آن را مثل انواع طبیعی شبیه سازی کنند . این ماست برای ورزشکاران و افرادی که می خواهند حجم پروتئین دریافتی خود را در طول روز بالا ببرند ، بسیار مناسب است .

ماست کم چرب یا بدون چربی

تحقیقات نشان داده اند هر ۲۲۶ گرم ماست ساده کم چرب یا بدون چرب حاوی ۵۳۰ میلی گرم پتاسیم است . به همین دلیل است که این نوع از ماست ها می توانند ، از طریق مقابله با آثار منفی سیدم ، به کاهش فشار خون کمک کنند . پتاسیم غذایی با کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه مرتبط است و کاهش چگالی استخوانی را کمتر می کند . چربی ماست های کم چرب ، بین ۰.۵ تا ۳ درصد و چربی های بدون چربی کمتر از ۰.۵ درصد است .

متاسفانه اگر غلظت دهنده ها و شیرین کننده ها برای جبران طعم و بافت چربی حذف شده ، به این ماست اضافه شوند ، کیفیت تغذیه ای ماست می تواند کاهش پیدا کند .

بسیاری از کارخانه های تولیدی ، از پکتین برای حفظ غلظت ماست های کم چرب استفاده می کنند . درباره پکتین باید گفت نوعی ماده طبیعی است و بین دیواره های سلولی
میوه ها و سبزیجات شکل می گیرد . با اینکه پکتین لزوما ناسالم نیست ، اما بسیاری از انواع ماست های ارگانیک و با کیفیت بالا بدون پکتین تهیه می شوند . این ماست ها بهترین گزینه برای بیماران قلبی و فشارخونی هستند .

ماست هم زده

ماست ها از نظر بافتی هم ۲ نوع زده و قالبی دارند . فرآیند تولید و نوع مایه ماست های مورد استفاده برای این ماست ها با یکدیگر متفاوت است اما ارزش تغذیه ای متفاوتی بین ماست های هم زده و قالبی وجود ندارد . تولید این ۲ نوع ماست ، تنها برای تامین ذائقه های مختلف مردم است .