مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد / کمبود دریافت کلسیم در ایرانیان

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد / کمبود دریافت کلسیم در ایرانیان

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با انتقاد از نحوه قیمت‌گذاری محصولات غذایی در بازار ، گفت : وقتی قیمت نوشابه از دوغ ارزان‌تر است ، طبیعی است که مردم به خرید نوشابه روی می‌آورند ، درحالیکه نوشابه حاوی شکر فراوانی است و فرد با مصرف آن دچار دیابت ، پوکی استخوان و فشارخون خواهد شد .

به گزارش ایسنا ، دکتر زهرا عبداللهی درخصوص لزوم بازنگری بر قیمت محصولات غذایی گفت : درست است که به عنوان مسئول تغذیه وزارت بهداشت به مردم مصرف مواد غذایی سالم و مطابق با سلامتی مردم را توصیه می‌کنیم ، اما از سویی قیمت این محصولات هم اهمیت دارد .

وی افزود : محصولاتی مانند شیر و لبنیات ، باید با قیمت مناسب‌تری در اختیار مردم قرار گیرد تا تمام دهک‌ها قادر به خریداری آنها باشند ، بنابراین فقط با آموزش و فرهنگسازی نمی‌توان مردم را به سمت مصرف غذای مفید و اصلاح سبک تغذیه سوق داد .

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه قیمت کالا بر قدرت خرید مردم تاثیرگذار است ، گفت : مثلا در شرایطی که در کشور ، مردم با کمبود دریافت کلسیم مواجه هستند ، توصیه به مصرف لبنیات افزایش پیدا می‌کند ؛ درحالیکه مردم مخصوصا دهک‌های با درآمد پایین ، علیرغم کسب اطلاعات درخصوص مصرف بیشتر لبنیات ، قادر به خرید آنها نیستند .

عبداللهی گفت : وقتی قیمت نوشابه از دوغ ارزان‌تر است ، طبیعی است که مردم به خرید نوشابه روی می‌آورند ؛ درحالیکه نوشابه حاوی شکر فراوانی است و فرد با مصرف آن دچار دیابت ، پوکی استخوان و فشارخون خواهد شد . بنابراین علاوه براینکه آن ماده غذایی به بدن سودی نرسانده ، بلکه منجر به آسیب و بیماری نیز می‌شود . در نتیجه ، علاوه بر کاهش قیمت محصولات مفید و سودرسان باید بر افزایش قیمت محصولات آسیب‌رسان به سلامت مردم نیز اهتمام جدی وجود داشته باشد .

وی در پایان تاکید کرد : دسترسی مردم به محصولات غذایی سودمند از حیث توانمندی برای خرید ، مبحث مهمی است که باید مدنظر سیاست گذاران قرار بگیرد .