مزایای مصرف شیر غنی شده برای کودکان

مزایای مصرف شیر غنی شده برای کودکان

سوء تغذیه در کودکان

سوء تغدیه نوعی بیماری است که به علت مصرف ناکافی یا بیش از اندازه مواد غذایی به وجود می آید . در بسیاری از کشورهای در حال توسعه یکی از بزرگ ترین مشکلات کمبود موادغذایی لازم برای سوخت وساز بدن . کودکی که ویتامین‌ها و املاح معدنی لازم را دریافت نکند ، کوتاه‌تر و ضعیف‌تر از کودکی خواهد بود که در هنگام رشد مواد غذایی مناسب دریافت کرده است ، با این که رشد تا حدی بستگی به ژنتیک دارد ، تغذیه هم نقش مهمی در این میان بازی می‌کند . به عنوان مثال ، بعید است کودکی که والدین ، پدربزرگ و مادربزرگ او همگی حول ۱۶۰ سانتی متر قد کشیده‌اند تا ۱۷۰ سانتی‌ متر قد بکشد . با این حال ، اگر همین کودک دچار سوءتغذیه شود امکان دارد هیچگاه تا جایی که پتانسیل آن را داشته است قد نکشد .

علاوه بر میزان رشد ، کودکانی که از سوءتغذیه رنج می‌برند همواره بروز مشکلاتی در مهارت‌های حرکتی و مشکلات جدی مثل کم‌خونی او را تهدید خواهند کرد . اگر در برنامه غذایی کودک کلسیم نباشد نیز خطر ضعف و شکننده بودن دندان‌ها و  استخوان‌ها وجود دارد که در نهایت منجر به پوکی استخوان می‌شود .

کیفیت زندگی

کودکانی که با تغذیه مناسب بزرگ می‌شوند همیشه شادتر از کودکانی‌اند که دچار سوءتغذیه هستند . کودکانی که مواد غذایی مورد نیاز بدنشان را دریافت نمی‌کنند انرژی کم‌تری دارند ، به این معنی که دلشان نمی‌خواهد در انجام بازی‌های فیزیکی شرکت کنند . این شیوه زندگی کم تحرک در کنار تغذیه بد ، مشکلات ثانویه بسیاری را به بار خواهد آورد .

مصرف شیر غنی شده چگونه به افزایش قد کودک کمک می‌کند ؟

چنانچه کودک جز کالری چیز دیگری دریافت نکند و انرژی کافی برای مشغول شدن با بازی‌های و فعالیت‌های فیزیکی نداشته باشد دچار اضافه وزن خواهد شد . تقریبا همان خطراتی که اضافه وزن برای یک بزرگسال دارد  ، کودکان را نیز تهدید می‌کند . دیابت نوع دو ، مشکلات قلبی عروقی و سرطان . هرچند ممکن است این مشکلات تا بزرگسالی مخفی بمانند اما هر چه کودک مدت زمان زیادی غذای مناسب نخورد و فعالیت جسمانی نداشته باشد احتمال بروز مشکلات طولانی‌مدت در او بیشتر می‌شود . تغذیه مسئله بسیار مهمی برای فرزندان و والدین آن‌ها است ، بنابراین تا جایی که می‌توانید درمورد تغذیه سالم اطلاعات کسب کنید ، الگوهای مناسب داشته باشید و به فرزندتان در این مورد آموزش دهید .

چرا شیر غنی شده به افزایش قد کودکان کمک می کند ؟

آیا فکر می کنید فرزندتان به اندازه کافی قد نکشیده است ؟ بدون شک به عنوان یک مادر یا پدر دوست دارید فرزند شما رشدی سالم و طبیعی داشته باشد . جای نگرانی نیست ! به کمک تغذیه مناسب و مصرف ویتامین . اما چرا مصرف شیر غنی شده می‌تواند به سلامت و رشد کودک کمک کند ؟ با هم نگاهی می‌کنیم به ویژگی‌های شیرهای غنی شده :

شیر غنی شده سرشار از کلسیم است

یکی از منابع مهم کلسیم ، شیر غنی شده  است که موارد زیر را برای کودکان ایجاد می‌کند :

کلسیم باعث سلامت و محکم شدن استخوان‌ها می‌شود و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند . از سردرد جلوگیری می‌کند و کمبود کلسیم باعث می‌شود کودکان حملات میگرنی را تجربه کنند . از چاقی در دوران کودکی جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود کودک دارای غبغب و گوشت اضافه نشود و کمک می‌کند تا چربی ناخواسته بدن کاهش پیدا کند . کلسیم برای سلامت دندان کودکان بسیار اهمیت دارد .

مصرف روزانه مقدار توصیه شده کلسیم به لخته شدن خون کمک می‌کند و سیگنال‌های عصبی کودک شما نیز در شرایط مناسب کار می‌کنند . کلسیم باعث آزاد شدن هورمون ها و سایر مواد شیمیایی بدن شما می شود . همچنین به انقباض و انبساط بهتر ماهیچه‌ها کمک می‌کند .

ویتامین D در شیر غنی شده

ویتامین D به بدن کودک شما کمک می کند کلسیم را از منابع مختلف جذب کند . شیر غنی شده غنی شده حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین D است . این ماده کمک می‌کند رشد استخوان‌های شما افزایش یابد و همچنین احتمال ابتلا به پوکی استخوان را مخصوصا در سال‌های بعد کاهش می‌دهد . ویتامین دی می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند و سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد . کمبود ویتامین دی در سنین کودکی و یا سال‌های بعد باعث ایجاد پوکی استخوان در کودک شما می‌شود .

سلامتی دندان

این نوشیدنی سرشار از کلسیم و فسفر است این مواد برای سلامت دندان و رشد دندان کودکتان بسیار مهم است . کلسیم و فسفر در کنار هم به سلامت دندان کودک شما کمک می‌کند . یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های موجود در شیر غنی شده کاسئین است این ماده کمک می‌کند تا یک لایه نازک روی سطح مینای دندان کودک شما ایجاد شود و از از بین رفتن کلسیم و فسفر جلوگیری می‌کند .

به خصوص برای زمانی که دندا‌ن‌های کودکتان در معرض اسیدهای موجود در دهان قرار می‌گیرد بسیار کمک کننده است . بسیاری از دندان پزشک‌ها توصیه می‌کنند که باید بین وعده‌های غذایی علاوه بر آب به کودکان شیر غنی شده نیز بدهید زیرا این نوشیدنی از نابود شدن دندان‌ها جلوگیری می‌کند . 

سلامت استخوان‌ها

این نوشیدنی یکی از مهم‌ترین منبع کلسیم است و باعث رشد و محکم شدن استخوان کودکان می‌شود . با نوشیدن روزانه یک لیوان شیرغنی شده می‌توانید بر بیماری‌های پیچیده استخوانی غلبه کنید . هنگامی که کودک شما دچار کمبود کلسیم می‌شود احتمال اینکه زخم‌هایش به شکستگی‌های استخوانی تبدیل شود بالا می‌رود .