مصرف شیر یکی از مهمترین‌ شاخص‌های توسعه فرهنگی است

مصرف شیر یکی از مهمترین‌ شاخص‌های توسعه فرهنگی است

سلامت نیوز : زهرا عبداللهی درخصوص شیر و اهمیت مصرف آن در سلامت انسان ، گفت : شیر بعد از آب به عنوان حیاتی ترین ماده موجود در کره زمین شناخته شده است . شیر کامل ترین غذا و سرشار از مواد مغذی است که عمده نیازهای بدن انسان را از کودکی تا کهنسالی تامین می کند .

این نوشیدنی حیات بخش ، منبع غنی از پروتئین ، کلسیم ، فسفر ، ویتامین های گروه B و  A، قند ، چربی و انرژی است و دانشمندان جهان هر روز ابعاد تازه ای از اسرار این غذای کامل را کشف و به جوامع ارائه می دهند .

به گزارش سلامت نیوز عبداللهی ادامه داد : امروزه میزان مصرف سرانه شیر و فرآورده های آن در هر جامعه یکی از مهمترین شاخص های توسعه فرهنگی به شمار می آید . بر اساس آخرین یافته های علمی در بررسی ارزش غذایی شیر و فرآورده های آن ، مصرف سالیانه ۲۰۰ لیتر از این ماده غذایی ارزشمند علاوه بر افزایش رشد و تضمین سلامت جسمی افراد موجب ارتقای هوش و قدرت فراگیری آنان می شود . افزایش توان کاری ، طول عمر و پیشگیری از کار افتادگی زودهنگام از دیگر مزایای مصرف روزانه آن است . این ویژگی ها زمانی تحقق خواهد یافت که مصرف شیر در تمام طول زندگی تداوم داشته باشد و مصرف آن در هیچ مقطع سنی قطع نشود .

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت : شیر با ارزش ترین ماده غذایی است که تقریبا حاوی تمامی مواد لازم و ضروری جهت رشد و ادامه حیات است . میزان مصرف سرانه این کالا با سطح درآمد خانوارها ارتباط مستقیم دارد و اهمیت مصرف شیر تا حدی است که میزان مصرف روزانه آن در یک کشور تا حدی می تواند وضعیت تغذیه ، بهداشت و تا حدودی سلامت افراد یک جامعه را نشان دهد .

شیر یکی از مهمترین منابع تامین کننده کلسیم و فسفر مورد نیاز بدن است ، به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی که استخوان بندی بدن در حال رشد است ، شیر می تواند به صورت مکمل غذایی هر نوع کمبود مواد مورد نیاز بدن را جبران کند . اهمیت های ذکر شده در مصرف شیر موجب شده تا سازمان های بین المللی همچون سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد ( فائو ) ، سازمان جهانی بهداشت ( WHO ) و صندوق بین المللی کودکان ( UNICEF ) نسبت به مسائل مربوط به شیر و فرآورده های آن توجه زیادی نشان داده و از آن به عنوان یکی از شاخص های تامین حداقل احتیاجات غذایی جوامع استفاده کنند .

وی افزود : متاسفانه مصرف سرانه شیر در کشور ما بسیار کمتر از میزان مطلوب و استاندارد موجود است . نتایج مطالعات مصرف غذایی خانوارهای ایرانی بیانگر آن است که سرانه مصرف از ۱۳۰ گرم در روز به ۱۹۰ گرم افزایش یافته است ، اما همچنان از مقدار توصیه شده در سبد مطلوب غذایی کمتر است . با توجه به پیامدهای ناشی از عدم مصرف کافی شیر و لبنیات از جمله پوکی استخوان ، سوء تغذیه ، کندی رشد ، کاهش بهره هوشی ، بیماری های لثه و دندان ، کوتاهی قد و ناراحتی های پوستی ، ضرورت تبیین ارزش غذایی شیر و ترویج فرهنگ مصرف آن تا رسیدن به استانداردی مطلوب ( متوسط سرانه جهانی۱۶۵ کیلوگرم در سال ) حائز اهمیت است .

عبداللهی اضافه کرد : اهمیت مصرف مواد لبنی زمانی بیشتر آشکار می ‌شود که بدانیم کلسیم پس از آهن ، دومین ماده‌ ای است که در ایران کمبود آن در رژیم غذایی افراد مشاهده شده است . همچنین شیر به لحاظ ارزش پروتئینی از اهمیت ویژه ‌ای در بین مواد غذایی برخوردار است و به لحاظ اقتصادی نیز جهت تامین پروتئین مورد نیاز بدن استفاده از شیر مقرون به صرفه است . همچنین میزان ارزش غذایی یک لیتر شیر به لحاظ وجود مواد مغذی در آن ، بیشتر از ۲۰۰ گرم گوشت است .

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درخصوص اقدامات دولت درجهت توجه به این ماده ارزشمند غذایی ، تاکید کرد : یکی از اقدامات دولت در جهت افزایش مصرف شیر ، توزیع شیر در مدارس است که با هدف ترویج فرهنگ مصرف شیر در کودکان به اجرا گذاشته شده است . استمرار اجرای این برنامه و تامین اعتبارات آن می تواند نقش مهمی در افزایش مصرف شیر و فرهنگ سازی مصرف آن در کودکان کشور داشته باشد .

وی در پایان با بیان اینکه با توجه به اهمیت مصرف شیر و مواد لبنی ، یکی از اهداف کلان در سند ملی تغذیه و امنیت غذایی افزایش میانگین مصرف شیر و مواد لبنی است ، تصریح کرد : دستیابی به این هدف علاوه بر فرهنگ سازی و آموزش ، مستلزم حمایت از مجموعه اقداماتی است که از مزرعه تا سفره باید انجام شود و شیر و لبنیات سالم و متناسب با قدرت خرید مردم در دسترس قرار گیرد .