نوشابه ، جذب کلسیم را مختل می‌کند

نوشابه ، جذب کلسیم را مختل می‌کند

به نقل از سلامت نیوز : رییس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر لزوم توجه به تغذیه افراد در دو دهه اول زندگی ، بر ضرورت ارایه آموزش‌های لازم درباره دریافت موادغذایی که در تراکم و استحکام استخوان نقش دارند تاکید کرد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر محمدجواد حسین زاده اظهار داشت : بیماری پوکی استخوان با کاهش تراکم و توده استخوان همراه است و در پی آن ، ساختمان استخوان دچار مشکل می‌شود و شکستگی‌های متعددی در استخوان رخ می‌دهد .

وی تصریح کرد : این بیماری یکی از بیماری‌های مهم در سطح جهان است و در افراد در سنین بالا ، در زنان بعد از سنین یائسگی و در افرادی که تغذیه مناسب و سبک زندگی صحیحی ندارند ، شایع است . اولین گام برای درمان پوکی استخوان این است که آموزش‌های لازم درخصوص دریافت مواد غذایی که در تراکم و استحکام استخوان می‌تواند موثر باشد را به جامعه ارائه دهیم .

رییس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد : در دو دهه اول زندگی افراد و در سنین نوجوانی و جوانی ، ساختار استخوانی بدن ساخته می‌شود و این قدرت استخوانی می‌تواند در دوران سالمندی و زمانی که فرد در معرض ابتلا به پوکی استخوان است ، مهم و اساسی باشد . یکی از راه‌های پیشگیری از پوکی استخوان توجه به تغذیه افراد در دو دهه اول زندگی به ویژه از نظر برخورداری از کلسیم و ویتامین D است . البته ریزمغذی های دیگر مانند ویتامین ، منیزیم و تا حدی ویتامین A و K نیز در تراکم استخوان موثر هستند که با رژیم غذایی متعادل و مصرف میوه و سبزیجات ، تامین می‌شود .

حسین زاده افزود : اگر مواد غذایی حاوی کلسیم در رژیم غذایی به اندازه کافی وجود نداشته باشد ، می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود و سن بروز این بیماری را جلو بیاندازد ، بنابراین دریافت و جذب کلسیم باید به گونه‌ای باشد که وضعیت اسکلتی بدن را به حد ایده آل برساند .

وی ضمن تاکید بر اهمیت عدم مصرف مواد غذایی که جذب کلسیم را دچار اختلال می‌کنند ، یادآور شد : متاسفانه در حال حاضر مشاهده می شود که مصرف نوشابه در نوجوانان زیاد است . در حالی که فسفر موجود در نوشابه ، جذب کلسیم مواد غذایی را با مشکل روبرو می‌کند ، شیر و لبنیات بهترین منابع حاوی کلسیم محسوب می شوند .

رییس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود : نمونه‌های مختلف شیر برای مصرف افراد مختلف در بازار
وجود دارد ، اما افرادی که به واسطه مشکلات گوارشی نمی‌توانند شیر را به میزان کافی مصرف کنند می توانند از منابع گیاهی استفاده کنند . اما این مواد غذایی به اندازه شیر و لبنیات ، حاوی کلسیم نیستند و توصیه می شود افراد ، حداقل ۳ واحد شیر و لبنیات را در روز مصرف کنند که می‌تواند شامل یک لیوان شیر ، یک ظرف ماست و حدود ۳۰ گرم پنیر باشد تا نیازهای کلسیمی افراد ، برطرف شود .

حسین‌زاده تاکید کرد : در گروه‌های پر خطر و افرادی که احتمال شکستگی خود به خودی استخوان‌ها در آنها بالا است و دچار پوکی استخوان هستند ، باید میزان دریافت کلسیم به اندازه کافی وجود داشته باشد ؛ چراکه در سنین بالا و سالمندی یکی از مشکلات این است که کلسیم در شرایط اسیدی بیشتر جذب می شود که ممکن است این روند با اختلال روبرو شود .

وی یکی از مشکلات مردم را کمبود ویتامین D عنوان کرد و افزود : کمبود این ویتامین می‌تواند پوکی استخوان را تشدید کند و جذب کلسیم در دستگاه گوارش به واسطه فرم فعال ویتامین D انجام می‌شود و اگر ویتامین D با کمبود روبرو باشد ، جذب کلسیم نیز دچار مشکل می‌شود . بنابراین کمبود کلسیم و ویتامین D مهم‌ترین عوامل پوکی استخوان هستند .

رییس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود : ویتامین D می‌تواند از طریق نور آفتاب و تماس مستقیم با نور خورشید تامین شود و منابع غذایی حاوی این ویتامین ، زیاد نیستند و در مواردی که با کمبودهای ویتامین D روبرو می‌شویم ، افراد باید به پزشک یا متخصصان تغذیه مراجعه کرده و از مکمل درمانی استفاده کنند .

حسین‌زاده از نوع رژیم غذایی به عنوان یکی دیگر از عوامل پوکی استخوان یاد کرد و گفت : رژیم غذایی مناسب و متعادل می‌تواند در استحکام استخوان و به تعویق افتادن پوکی استخوان ، موثر باشد . همچنین در رژیم غذایی ، مصرف پروتئین ها به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی در تراکم و توده استخوانی ، مهم است و میوه و سبزیجات حاوی ویتامین‌ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها منابع خوبی برای استحکام استخوان به شمار می‌روند ، لذا توصیه می‌شود که مصرف میوه و سبزیجات در رژیم غذایی مورد توجه باشد تا منابع مختلفی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن تامین شود .

وی وضعیت کمبود ویتامین D در مردم را نگران کننده عنوان کرد و افزود : کمبود این ویتامین ، یک هشدار برای جامعه است که برای جبران آن ، پروتکل‌های مختلف درمانی وجود دارد که مصرف آن باید در دوران کودکی ، نوجوانی و بزرگسالی انجام شود . از سوی دیگر نیز رژیم غذایی نامناسب ، عدم توجه کافی به مصرف لازم شیر و لبنیات و یا مصرف کم این مواد غذایی به خاطر شرایط اقتصادی ، می‌توانند علائم خطر برای کمبود کلسیم در مردم باشد .

رییس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان تاکید کرد : باید یکی از سیاست‌های کلی کشور این باشد که برای مواد غذایی که کمبود مصرف آن موجب بیماری‌های مختلف می‌شود ، سوبسید پرداخت شود تا مصرف آن دچار اشکال نشود و افراد بتوانند مواد غذایی و ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن خود را به سهولت دریافت کنند .