نوشیدن دوغ به بیماران دیابتی نوع ۲ کمک می‌کند

نوشیدن دوغ به بیماران دیابتی نوع ۲ کمک می‌کند

دوغ نوشیدنی معروف و کهن ایرانی است که به خوبی در زندگی مدرن شهری جای خود را حفظ کرده و حتی استفاده‌های درمانی هم دارد . اما در اینجا به یک مورد خاص آن می‌پردازیم .

دوغ ویتامین D ضروری بدن را تامین می‌کند

ایران باستان سرزمینی بسیار وسیع‌تر از کشور امروزی ایران بود . در منطقه‌ای که دو کشور ایران و افعانستان امروز در آن هستند ، اجداد ما با استفاده از آب و شیر منعقد شده و افزودن نعناع یک نوشیدنی خوش‌طعم ساختند : دوغ .

دوغ که با اسامی دیگری نیز در خارج از محل پیدایش خود شناخته می‌شود ، امروزه نه فقط در این دو کشور بلکه در ارمنستان ، ترکیه ، سوریه ، پاکستان و کشورهای منطقه بالکان هم استفاده می‌شود .

دوغ را گاهی گازدار می‌کنند و گاهی هم به آن یک عضو دیگر خانواده نعناع را اضافه می‌کنند ، یعنی پونه .

در پژوهشی زیر نظر دکتر نیستانی از دانشکده علوم پزشکی در دانشگاه شهید بهشتی تهران ، از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ خواسته شد که دوغ ساده یا دوغ غنی شده با
ویتامین
D و کلسیم بنوشند . شرکت‌کنندگان بین ۳۰ تا ۶۰ سال سن داشتند و برای ۱۲ هفته روزی ۲ بطری ( ۲۰۰ سی‌سی ) دوغ میل کردند .

در بازبینی نتایج کاشف به عمل آمد که چندین مورد از نشانه‌های دیابت نوع ۲ در هر دو گروه کاهش یافته است . همچنین با مصرف دوغ غنی‌شده سطح هورمون ادیپونِکتین که خواص ضد – التهابی دارد و به سوخت ‌و‌ ساز گلوکز کمک می‌کند ، افزایش یافته بود . میزان بیشتر ادیپونِکتین در بدن با کاهش خطر دیابت نوع ۲ رابطه دارد .

ویتامین D و دیابت نوع ۲

شرکت‌کنندگان در این پژوهش که دوغ غنی‌شده مصرف کرده بودند شاهد بهبود بیشتری در وضعیت ویتامین D خود بودند . این ویتامین باعث کنترل بهتر سطح گلوکز خون می‌شود .

در پژوهش دیگری هم مشخص شده که مصرف دوغ ساده یا غنی‌شده باعث بهبود وضعیت گلوکز خون ، نشانگرهای زیستی درون رگی و وضعیت لیپیدها می‌شود . محققان می‌گویند که افزایش سطح نشانگرهای درون رگی نشانه‌ای از افزایش خطر دیابت نوع ۲ است و کنترل آن برای بدن مفید است .

حتما می‌دانید که معدودی از غذاها منبع خوبی برای ویتامین D هستند و بسیاری افراد به اندازه کافی در معرض آفتاب قرار نمی‌گیرند تا این ویتامین در بدنشان تولید شود ،
به خصوص در کشورهای مسلمان که خانم‌ها از سن ۹ سالگی حجاب را رعایت می‌کنند ، کمبود ویتامین
D در بدن بیشتر به چشم می‌آید که بایستی از راه‌های جایگزین
استفاده کرد .

تغذیه صحیح با مواد سالم و مفید باعث می‌شود ویتامین D ضروری وارد بدن شود. دوغ یکی از نوشیدنی‌های سالمی است که این کار را می‌کند .