نوشیدن روزانه شیر موجب افزایش قد می‌شود

نوشیدن روزانه شیر موجب افزایش قد می‌شود

سلامت نیوز : طبق نتایج یک مطالعه ، نوشیدن روزانه یک لیوان شیر در دوره کودکی موجب افزایش قد در سال‌های نوجوانی می شود .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، این حقیقت مسلم است که نوشیدن شیر برای کودکان ضروری است . حال نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد نوشیدن منظم شیر در دوره کودکی رابطه مستقیمی با افزایش قد در نوجوانی دارد .

محققان با بررسی بیش از ۷۰۰ کودک از زمان تولد و بررسی قد و رژیم غذایی شان از سن ۲ تا ۱۷ سالگی دریافتند هر لیوان شیر مصرفی موجب افزایش قد تا ۰.۳۹ سانتی متر در سن ۱۷ سالگی می شود .

همچنین مشخص شد نوشیدن آب و سایر نوشیدنی ها نظیر آبمیوه و نوشابه های حاوی مواد قندی به اندازه یک لیوان شیر بر قد تاثیر نداشتند .

محققان همچنین دریافتند نوشیدن منظم شیر در طول سال های رشد رابطه مستقیمی با قد بلندتر در سال های نوجوانی دارد و عدم نوشیدن شیر یا نوشیدن شیرهای غیرلبنی نظیر شیر بادام یا سویا با قد کوتاه تر مرتبط است .

طبق دستورالعمل رژیم غذایی ۲۰۲۰- ۲۰۱۵، کودکان ۲ تا ۳ سال باید روزانه دو فنجان شیر یا محصولات لبنی مصرف کنند ، کودکان ۴ تا ۸ سال باید روزانه دو و نیم فنجان شیر و کودکان ۹ تا ۱۸ سال باید روزانه سه فنجان شیر در روز مصرف کنند .

مصرف شیر علاوه بر افزایش قد ، نقش مهمی در تضمین میزان کافی کلسیم برای داشتن استخوانهای قوی و دندان های سالم دارد . شیر همچنین حاوی چربی امگا۳ طبیعی است که به حفظ رشد مغز ، کلسیم و ویتامین D در بدن کودک کمک می کند .