نوشیدن شیر و کاهش خطر ابتلا به سرطان

نوشیدن شیر و کاهش خطر ابتلا به سرطان

بسیاری از مطالعات اثرات مستقیم خواص شیر گاو روی سرطان را نشان می دهند. به طور کلی شواهد بسیاری وجود دارد و نتیجه گیری های اصولی و قطعی کمی ارائه شده است. با این حال احتمالات زیادی نشان می دهند که مصرف لبنیات خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان را افزایش می دهد. در مقابل مطالعات متعددی نیز ارتباط بین لبنیات و کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را در بر داشته است.

شیر از مغذی ترین نوشیدنی های جهان است. نه تنها یک منبع عالی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند کلسیم، ویتامین B12 ، ریبوفلاوین و غیره است که از انواع پروتئین ها نیز غنی می باشد. به همین دلیل هم می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان و فشار خون را کاهش دهد.

تایج مطالعات محققان دانشگاه لوما لیندا در آمریکا نشان می‌دهد که بسته به میزان مصرف، نوشیدن شیر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در بانوان تا ۸۰ درصد افزایش دهد.

مصرف تنها یک چهارم تا یک سوم فنجان شیر در روز خطر ابتلا به سرطان سینه را در بانوان تا ۳۰٪ و نوشیدن حداکثر یک فنجان شیر در روز، این خطر را تا ۵۰٪ افزایش می‌دهد. به علاوه، در خانم‌هایی که روزانه دو تا سه فنجان شیر می‌نوشند، این خطر بین ۷۰ تا ۸۰٪ افزایش می‌یابد.

محققان معتقدند که دلیل احتمالی این موضوع در محتوای هورمون جنسی موجود در شیر نهفته است، زیرا گاوها شیردهی می‌کنند و در اغلب موارد حدود ۷۵٪ گله گاوهای شیری باردار هستند. مهم ترین عواملی که باعث ایجاد سرطان سینه می شود، هورمون های جنسی هستند. به علاوه، در برخی موارد به ارتباط میان مصرف لبنیات و سایر پروتئین‌های حیوانی با افزایش سطح فاکتور رشد شبه انسولین نوع یک (IGF-۱) همراه است، که گمان می‌رود عامل افزایش خطر بروز برخی سرطان‌های خاص باشد.

به گفته «گری فریزر» (Gary Fraser) مولف ارشد این پژوهش، توصیه‌های کنونی بر مصرف روزانه سه فنجان شیر است.