هفت حقیقت درباره فواید کفیر برای سلامتی

هفت حقیقت درباره فواید کفیر برای سلامتی

کفیر نوعی دانه پروبیوتیک طبیعی سرشار از ویتامین‌های گروه ب ، کلسیم ، منیزیم ، فسفر و ویتامین کا است که برای اولین بار بیش از ۲۰۰۰ سال پیش در کوه‌های قفقاز کشف شد . محصولات تهیه شده با کفیر مانند ماست کفیر ( عادی و کم‌چرب ) و نوشیدنی کفیر از جمله غنی‌ترین غذاها هستند . برای قرن‌ها مردم مناطق اروپا و آسیای میانه کفیر را به عنوان یک داروی تقویت‌کننده سلامت و افزایش‌دهنده طول عمر شناخته‌اند . وقتی درست تهیه شود ، یکی از بهترین نوشیدنی‌ها است و بهتر است آن را در همه رژیم‌های غذایی سالم بگنجانیم .

کانال عبور غذا در بدن که کارش هضم و جذب مواد مغذی است ، به راحتی با خوردن کفیر تقویت می‌شود . غنی بودن آن با پروبیوتیک‌ها به بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش مشکلات مرتبط با هضم کمک می‌کند . ماست و نوشیدنی کفیر با استارترهای خاصی تهیه می‌شوند که ترکیبی از باکتری‌ها و مخمرها هستند و حتی افراد حساس به لاکتوز هم می‌توانند بی‌مشکل از آنها استفاده کنند . این محصولات را می‌توان از هر نوع شیری تهیه کرد ، شیر بز ، گاو ، گوسفند ، شیره سویا ، برنج و نارگیل . حتی می‌توان کفیر را با آب نارگیل هم مخلوط کرد .

۷ مزیت کفیر

البته که کفیر مزایای زیاد و بعضا ناشناخته‌ای دارد ، ولی ما در اینجا به هفت مورد اشاره خواهیم کرد که برخی موضعی‌اند و برخی دیگر سیستم بدن را به طور کلی تقویت کرده و حال روزانه شما را بهتر می‌کنند و سلامت عمومی‌تان را ارتقا می‌دهند .

تقویت سیستم ایمنی

کفیر حاوی اجزای مختلف و مواد مغذی مثل بیوتین و اسید فولیک است که کمک می‌کنند سیستم ایمنی قوی شود و سلول‌ها بهتر محافظت شوند . مقادیر زیادی از پروبیوتیک‌ها هم در آن هست که در دنیای میکروارگانیسم‌ها جزو ماموران ویژه به حساب می‌آیند . یکی از آنها لاکتوباسیلوسِ کفیری نام دارد و به محافظت از بدن در مقابل باکتری‌های مضری مثل سالمونلا و ایکولی کمک می‌کند . کفیر یک مادهٔ دیگر هم در خود دارد که کفیران نام دارد و در مقابل قارچ کاندیدا از بدن محافظت می‌کند. کفیران قابلیت کاهش کلسترول و فشار خون را هم دارد .

تقویت استحکام استخوان

امروزه پوکی استخوان یکی از نگرانی‌های جدی بسیاری از افراد به خصوص بانوان است . این بیماری در بدن‌هایی بروز می‌کند که کلسیم کافی دریافت نمی‌کنند ، کلسیم ماده‌ای ضروری برای بدن است . محصولات کفیری که از شیر خام تهیه می‌شوند کلسیم زیاد در خود دارند . با این حال ، نکته مهمتری هم هست: کفیر اجزای زنده‌ای در خود دارد که به جذب کلسیم در بدن نیز کمک می‌کنند و مانع از فرتوت شدن استخوان‌ها می‌شوند . کفیر حاوی ویتامین کا ۲ است ، که نقشی حیاتی در بهبود سلامت استخوان‌ها ، تقویت تراکم استخوانی و جذب کلسیم دارد . پروبیوتیک‌های داخل کفیر به جذب مواد مغذی کمک می‌کنند و لبنی بودن محصول نیز به خودی خود مواد مکمل کافی مثل فسفر ، کلسیم ، منیزیوم ، ویتامین دی و کا ۲ را فراهم می‌آورد .

مبارزه احتمالی با سرطان

سرطان یکی از پدیده‌های فراگیر جدی در جوامع امروزی است . کفیر می‌تواند نقش بزرگی در کمک به جنگیدن بدن با این بیماری بختک‌وار بکند و عامل مهمی در جلوگیری از تکثیر و پخش شدن سلول‌های مخرب در بدن باشد . مواد داخل این غذای پروبیوتیک در عمل نشان داده‌اند که سلول‌های سرطانی را وادار به خودنابودی می‌کنند . مزایای کفیر در جنگ با این بیماری ناشی از مواد ضدسرطانی داخل آن است . کفیر می‌تواند رشد اولیه تومورها و تسری سرطان از آنها به سلول‌های سالم را کُند نماید . کفیر باعث کاهش ۵۶ درصدی سلول‌های سرطان سینه می‌شود و این در حالی است که ماست ساده فقط ۱۴ درصد کاهش ایجاد می‌کند . ( از آنجا که این تحقیقات روی حیوانات آزمایشگاهی صورت گرفته‌اند ، قطعیت اثر آنها روی انسان هنوز اثبات نشده است )

بهبود مشکلات هاضمه و سندروم روده تحریک‌پذیر

وقتی به بحث باکتری‌های داخل روده می‌رسیم ، تعادل آنها ضروری است . نوشیدنی و ماست کفیر به بازیابی این تعادل کمک می‌کنند و با بیماری‌هایی مثل سندروم روده تحریک‌پذیر ، زخم‌معده و بیماری کرون می‌جنگند . ضمنا پس از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، نوشیدن کفیری که پر از پروبیوتیک‌ها است به روده شما کمک می‌کند سالم بماند . پروبیوتیک‌ها کمک می‌کنند باکتری‌های سالمِ روده با عوامل بیماری‌زا بجنگند ، همچنین اسهال و دیگر عوارض جانبی داروها برای روده و معده را نیز رفع می‌کند .

بهبود آلرژی‌ها

انواع آلرژی‌ها و مشکلات تنفسی به تحریک‌پذیری بدن برمی‌گردند . در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها صورت گرفته ، کفیر باعث کاهش سلول‌های تحریک‌پذیری شده که کانال‌های هوایی و ریه‌ها را اذیت می‌کنند . میکروارگانیزم‌های زنده‌ای که در کفیر یافت می‌شوند باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می‌شوند و علاوه بر آن ، واکنش‌های آلرژیک را کاهش می‌دهند و طاقت بدن در سناریوهای آلرژی‌زا را بالا می‌برند . برخی دانشمندان بر این باورند که واکنش‌های آلرژیک نتیجه فقدان باکتری‌های سالم در روده هستند .

درمان مشکلات پوستی

وقتی روده شما سالم نیست سیگنال‌هایی را به پوستتان می‌فرستد و تعادل طبیعی آن را به هم می‌ریزد و باعث انواع مشکلات پوستی از قبیل آکنه ، پسوریازیس ، جوش پوستی و درماتیت می‌شود . کفیر کمک می‌کند باکتری‌های سالم دوباره در بدن فعال شوند و هم‌ایستایی بزرگترین عضو بدن ، یعنی پوست را تراز می‌کنند . کربوهیدرات‌های داخل کفیر به کفیران معروف هستند و جدای از کمک به سیستم ایمنی بدن ، به کیفیت پوست و قدرت ترمیم زخم‌ها هم کمک می‌کنند .

بهبود علائم حساسیت به لاکتوز

باکتری‌های خوب داخلِ محصولات شیری برای داشتن یک بدن و روده سالم ضروری هستند . با این حال ، بسیاری افراد به خاطر حساسیت زیاد به هضم لاکتوز ( قند لبنیات که موقع هضم فعال است ) این محصولات را مصرف نمی‌کنند. عوامل فعالِ داخل کفیر کمک می‌کنند لاکتوز به اسید لاکتیک تجزیه شود و راحت‌تر هضم گردد . فراتر اینکه،  کفیر زنجیره‌های باکتریایی و مواد مغذی بیشتری دارد ، که برخی از آنها مختص کفیر هستند و کمک می‌کنند بیشتر لاکتوز داخل محصولات لبنی حذف شود .