همه چیز درباره کفیر

همه چیز درباره کفیر

کفیر یک نوع نوشیدنی است که خاستگاهش کوه‌های قفقاز در اتحادیه جماهیر شوروی سابق است . اولین تولید کنندگان آن چوپانان قفقازی بودند که توانستند این نوشیدنی خوشمزه را از دانه‌های کفیر تهیه کنند . کفیر بر گرفته از کلمه کِف ( Kef ) در زبان ترکی است که معنایش خوشی و لذت است . این مردم حتی با عبور از صد سالگی همچنان بر اسب سوار می‌شوند و در دامنه های قفقاز یکه تازی می کنند . آنها راز سلامتی و عمر زیاد خود را به مصرف کفیر نسبت می‌دهند .

به چه دلیل این نوشیدنی خواص سحر آمیز دارد ؟

کفیر یک نوشیدنی تخمیری است و مجموعه‌ای از باکتری‌های زنده و مفید برای بدن را در خود دارد . دانشمندان راز سودمندی کفیر برای سیستم ایمنی و گوارش را همین باکتری‌ها می‌دانند . به این باکتری‌ها « پروبیوتیک » گفته می‌شود . همچنین مخمرهای موجود در کفیر قادر به ساخت اسید فولیک است که کوآنزیم یک سری واکنش‌های حیاتی برای رشد سلول‌ها است . کمبود اسید فولیک در خانم‌ها به ویژه خانم‌های باردار شایع است . این محصول معجزه‌آسا در پیشگیری و درمان بیماری‌ها بسیار مفید است . مهمترین خواص درمانی آن در مراکز تحقیقاتی معتبر دنیا به ثبت رسیده است .

خواص درمانی کفیر:

اصلاح سیستم گوارش در زمان مصرف داروهای آنتی بیوتیک

افزایش حرکات دودی روده و درمان یبوست

جلوگیری از بیماری پوکی استخوان

درمان آلرژی‌ها

 درمان اسهال و ضد عفونی کردن محیط روده

درمان بیماری عدم تحمل لاکتوز در کسانی که نمی‌توانند شیر بخورند

درمان بیماری‌های گوارشی

درمان فشار خون

درمان کودکان مبتلا به بیش فعالی ( هایپر اکتیویتی )

غنی از کلسیم ، فیبر و پروتیئن

مؤثر در زیبایی پوست ( مورد استفاده در کرم‌ها و پاک کننده‌های آرایشی )

مقاوم کردن سیستم ایمنی بدن در مقابل عوامل بیماری‌زا

ممانعت از نفخ روده‌ای

ممانعت از اثر پرتودهی رادیولوژیک

هضم راحت تر شیر و جذب بهتر مواد مغذی موجود در آن 

تاریخچه تولید و مصرف کفیر

کفیر برای اولین بار در قفقاز تولید شد و در ابتدا مثل سایر فرآورده‌های شیری به طور سنتی تولید می‌شد اما امروزه این محصول به طور صنعتی تهیه می‌شود . کفیر فرآورده‌ای تخمیری است که تا حدودی به ماست شباهت دارد . در هر فرآورده تخمیری از باکتری‌های لاکتیک و مخمرها استفاده می‌شود و امروزه خواص ویژه محصولات تخمیری مورد تایید علمی قرار گرفته است . با این حال کفیر تا سال‌های اخیر برای مردم ناشناخته بود و تنها اخیراً به خاطر فوایدش مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است . چون کفیر از فرآورده‌های شیری است ، بنابراین ارزش تغذیه‌ای آن مشابه شیر است .

روش نگهداری کفیر چگونه است ؟

نکته مهم در مصرف کفیر، زمان آن است که باید باکتری‌های کفیر به اندازه کافی زنده و فعال باشند . روی بسته‌بندی محصول به مصرف‌کننده تأکید می‌شود که آن را در یخچال نگهداری کند زیرا در غیر این صورت باکتری‌ها در محیط گرم و باز بیرون ، فرصت تکثیر پیدا می‌کنند .

آیا همه افراد و گروه‌های سنی می توانند از کفیر استفاده کنند ؟

همه افراد می‌توانند کفیر را مصرف کنند ، به خصوص خانم‌های باردار یا شیرده . از طرفی به دلیل اینکه ارگانیسم‌های کفیر قابلیت تجزیه لاکتوز شیر را دارند ، توصیه می‌شود افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز ( که قادر به هضم شیر نیستند ) کفیر را جایگرین شیر کنند .

تأثیرات کفیر بر سلامتی چیست ؟

کفیر در مجموع باعث طول عمر ، بهبود سیستم گوارشی و مانع تکثیر باکتری‌های مسموم‌ کننده پوست و مو می‌شود . بنابراین کسانی که کفیر مصرف می‌کنند پوست و موی سالمتری دارند . کفیر همچنین از پوکی استخوان نیز جلوگیری می‌کند و در تنظیم فشار خون نقش دارد . در ضمن تاکنون اطلاعاتی مبنی بر تأثیرات منفی کفیر بر سلامتی گزارش نشده است .