همه چیز درباره کفیر

همه چیز درباره کفیر

مصرف فرآورده‌های فراسودمند اخیرا در دهه گذشته در سرتاسر دنیا به دلیل توجه مصرف کنندگان به محصولات مفید و سلامتی‌بخش همواره رو به افزایش بوده است . در این میان ، محصولات لبنی تخمیری خصوصا نوشیدنی کفیر با داشتن خواص تغذیه‌ای فراوان و گروه‌های پروبیوتیکی خاصش بیشتر مورد توجه محققان غذایی قرار گرفته است . تاریخچه این محصول به زمانی برمی‌گردد که مردم ساکن کوه‌های قفقاز در روسیه برای تهیه آن ، شیر را در پوست بز با دانه‌های کفیر تخمیر می کرده‌اند . این نوشیدنی بسته به محل جغرافیایی تولیدش با نام‌های بولگاروس (Bulgaros) ، کیافور (Kiafur) ، کیپی (Kippi) و کناپون (Knapon) نیز شناخته می‌شود .

وجه تمایز نوشیدنی کفیر نسبت به سایر محصولات تخمیری هم‌رده خود این است که در این نوشیدنی انواع فراوانی از خانواده‌های باکتریایی پروبیوتیک بصورت فعال و زنده وجود دارند که با ادامه فعالیت خود در طول روده گوارش اثرات به‌سزایی بر سلامت انسان دارند . از جمله معروف‌ترین آن‌ها می توان خانواده‌های لویکونوستوک ، لاکتوباسیلوس و لاکتیک اسید باکتری‌ها را نام برد . علاوه‌براین ، رسته‌های مختلفی از مخمرهای مفید همانند فرمِنتانز ، ساکارومایسس و کازاکستانیا وجود دارند که نهایتا مجموع فعالیت آن‌ها در کنار باکتری‌های کفیر طی فرآیند تخمیر شیر باعث می‌شود ترکیبات فراسودمند و زیست فعال  گوناگونی تولید شود و بر بهبود عموم مکانیسم‌های بدن موثر باشند . یکی از این ترکیبات ، “کفیران ” نام دارد که علاوه بر ایجاد بافت لذتبخش در نوشیدنی کفیر ، چرخه فعالیت سلول‌های سرطانی را از کار انداخته و با کاهش فعالیت‌ باکتری‌های بیماری‌زای روده‌ای ، از التهاب روده پیشگیری می‌کند . همچنین حضور بیشتر کفیران در روده به تنظیم سطح چربی و قند خون کمک خواهد کرد .

 نوشیدنی کفیر در دستگاه گوارش

بعد از نوشیدن کفیر و ورود آن به سیستم گوارش انسان ، محیط روده تحت تاثیر فعالیت و تکثیر پروبیوتیک‌های کفیر به گونه‌ای تغییر می‌کند که از جمعیت باکتری‌های مضر موجود در روده کاسته شده و قادر به فعالیت و تولید توکسین (سم) های بیماری‌زا نخواهند بود . لذا در این فرصت ، بدن با جذب ترکیبات حاصل از فعالیت آن‌ها می‌تواند مکانیسم‌های مختلفی را تقویت کند ، از جمله ؛ عملکرد نورون‌های عصبی ، چرخه فعالیت آنزیم‌های کبدی ، سوخت و ساز چربی و قند ، فشار خون و سیستم ایمنی . برای مثال ؛ پپتیدهای فراسودمند موجود در کفیر به دلیل خاصیت بازدارندگی خود در مسیر فعالیت آنزیم ACE خون ، می‌توانند از افزایش فشار خون جلوگیری کنند .