همه گروههای سنی باید شیر بنوشند

همه گروههای سنی باید شیر بنوشند

با نگاهی به هرم غذایی، که میزان مورد نیاز مصرف گروههای غذایی را برای ما مشخص می‌کند، مشاهده میکنیم که شیر و لبنیات در سومین ردیف این راهنما قرار دارند و بر اساس آن می‌باید روزانه ۲ تا ۳ سهم از آن در برنامه غذایی افراد گنجانده شود. افراد تا سن ۳۰ سالگی فرصت دارند تا کلسیم در استخوانهایشان ذخیره کنند و پس از آن کلسیم از استخوان برداشت میشود لذا با توجه به بار بیماریهای ناشی از کمبود کلسیم نظیر پوکی استخوان و شکستگی‌های ناشی از آن لازم است تا لبنیات به مقدار کافی در جیره غذایی روزانه همه گروه‌های سنی قرار گیرد.

لبنیات که شیر یکی از مهمترین موارد آن است تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر تحریک و کشش عضلات، استخوان‌سازی، افزایش استحکام و مقاومت دندان‌ها دارد.‬

متخصص بهداشت و سلامت جامعه افزود: مهمترین نقش کلسیم در بدن استحکام بخشی به سیستم استخوانی است به همین دلیل افرادی که در سنین رشد هستند به ویژه کودکان و نوجوانان از سن ۱۱ سالگی تا ۲۰ سالگی و بلوغ نیاز بیشتری نسبت به سایر گروه های سنی به کلسیم دارند.

وی تاکید کرد: باید از نوع لبنیات پاستوریزه استفاده شود زیرا شیرهای غیرپاستوریزه ممکن است در اثر جوشیدن میزان آلودگی های میکروبی آنها از بین برود اما آلودگی های شیمیایی آنها باقی می ماند و می تواند مشکلات گوارشی را برای افراد به وجود آورد.

هاشمی گفت: به همه گروه های سنی توصیه می شود از لبنیات کم چرب استفاده کنند زیرا چربی لبنیات از نوع کلسترول بد (LDL) است و مصرف آن می تواند به بروز بیماری های قلبی و عروقی منجر شود.

وی تاکید کرد که یکی از اجزای مهم هرم غذایی استاندارد، گروه شیر و لبنیات است که باید به مصرف آن در سبد روزانه غذایی افراد توجه شود.