وزارت بهداشت به لبنیات سنتی مجوز داد اما…

وزارت بهداشت به لبنیات سنتی مجوز داد اما…

لبنیات سنتی سال‌هاست در کشور تولید می‌شود و وزارت بهداشت نیز به مردم توصیه می‌کند به دلیل اینکه تحت نظارت و کنترل نیستند، از آن‌ها استفاده نکنند. در حقیقت، معلوم نیست کدام‌شان محصول سالم به دست مردم می‌دهند و کدام‌یک ضوابط بهداشتی و سلامت را در پستوی بی‌وجدانی قایم می‌کنند. در چند سال اخیر اما اقبال مردم به لبنیات سنتی بیشتر شده و تقریباً سر هر چهارراه و کوچه حتماً چشممان به یک مغازه فروش محصول لبنی سنتی می‌خورد. شاید بسیاری از باورها، نگاه مردم را به سمت مصرف لبنیات سنتی سوق داده است.

به نقل از تبیان یکی از متخصصان حوزه تغذیه در پی رونمایی از یک دستورالعمل برای تولیدکنندگان لبنیات سنتی گفت:بحث جدی که در این زمینه وجود دارد، برمی‌گردد به باورهای غلطی که در مورد لبنیات صنعتی وجود دارد و زیاد هم بیان می‌شود. به طور مثال گفته می‌شود لبنیات صنعتی از شیر خشک تهیه می‌شوند، در حالی که باید بگویم نیازی به استفاده از این ماده نیست زیرا به اندازه کافی شیر در کشور تولید می‌شود و همان‌طور که به واحدهای لبنیات سنتی می‌رود به کارخانه‌ها نیز می‌رسد. علاوه بر آن گفته می‌شود که لبنیات صنعتی دارای مواد نگهدارنده هستند. به همین علت مدت زمان طولانی ماندگاری دارند. این موضوع نیز یک باور غلط است زیرا هیچ ماده نگهدارنده و افزودنی به شیر اضافه نمی‌شود و اینکه مردم تصور می‌کنند شیر فرادما نگهدارنده دارد به علت ماندگاری بالای آن است که در درجه حرارت بالا، استریل و در محیط خلاء بسته‌بندی می‌شود و هیچ میکروبی در آن وجود ندارد. همین شیرها وقتی درشان باز می‌شود چون شرایط خلاء را از دست می‌دهند باید در یخچال نگهداری شوند و ظرف چند روز به مصرف برسند. در کل، در بخش صنعتی، کارخانه‌های مجهزی داریم که با پیشرفته‌ترین تجهیزات لبنیات را تولید می‌کنند و یکی از اقدامات آن‌ها غنی‌سازی است، به طوری که لبنیات پروبیوتیک و غنی‌سازی شده با ویتامین D که ارزش فراوانی دارند، به بازار عرضه می‌شود.

موضوع دیگر این است که لبنیات وقتی چربی بیشتری داشته باشند طعم بهتری دارند. لبنیات سنتی چربی بیشتر دارند و شاید طعم بهتری داشته باشند. در حال حاضر، حق انتخاب در بازار برای مردم وجود دارد و هر فردی که شیر کم‌چرب یا پرچرب دوست دارد، انواعش در بازار موجود است و می‌تواند سنتی و صنعتی را انتخاب کند ولی با علم به اینکه لبنیات پرچرب ضمن خوشمزگی، انرژی و کالری بیشتری به بدن می‌رسانند، می‌توانند زمینه اضافه وزن و چاقی را فراهم کنند و همچنین بحث های سلامتی و دمای ضد میکروارگانیسمی در آن مطرح است که در لبنیات سنتی قابل کنترل نیست .