پروبیوتیک ها موجب مهار بیماری ها می شوند …

پروبیوتیک ها موجب مهار بیماری ها می شوند …

رئیس چهارمین همایش بین المللی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ، گفت : پروبیوتیک ها موجب مهار بیماری های مختلف می شوند .

دکتر مریم تاج آبادی ابراهیمی در آستانه برگزاری این همایش ، اظهارداشت : این سمپوزیوم هر سال در یکی از کشورهای آسیایی برگزار می گردد و روسای انجمن های علمی و متخصصین از ۱۲ کشور آسیایی در این سمپوزیوم حضور خواهند داشت .

رئیس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران ادامه داد : ایران میزبان این سمپوزیوم است و انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند به عنوان عضو هیئت مدیره این فدراسیون با همکاری ستاد توسعه فناوری و سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی با حمایت سازمان ها و انجمن های علمی کشور ، برگزار کننده این رویداد علمی است .

وی خاطرنشان کرد : پروبیوتیک‌ها از طریق جایگزینی یا مستقر شدن در بخشی از بدن میزبان ، تغییراتی ایجاد می‌کنند که باعث اعمال اثرات مفید همچون مهار بیماری‌های مختلف ، کنترل سرطان، تعدیل سیستم ایمنی ، برسلامتی میزبان می‌شوند . تحقیقات نشان می دهد پروبیوتیک ها از طریق مکانیزم‌های مختلف تاثیرات قابل‌ توجهی بر روی سلامت دارند .

تاج آبادی ابراهیمی ادامه داد : امروزه به خصوص در کشورهای پیشرفته دامنه تحقیقات روی پروبیوتیک‌ها بسیار متنوع شده و محصولات تجاری با ارزشی با استفاده از پروبیوتیک‌ها در بازارهای جهانی معامله می‌شود . در ایران به علت تنوع بالای محصولات تخمیری سنتی جداسازی پروبیوتیک‌ها از این محصولات مثل پنیرهای سنتی یا ترخینه بسیار مثمر ثمر بوده است .

 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که تفاوت پروبیوتیک‌ها با پری‌بیوتیک‌ها چیست ، اظهار کرد : تفاوت پروبیوتیک‌ها و پری‌بیوتیک‌ها در این است که پروبیوتیک‌ها گونه‌های باکتری غیربیماری زایی هستند که وارد بدن می‌شوند در حالی که پری‌بیوتیک‌ها باعث تحریک و افزایش فلور روده‌ای می‌شوند که از قبل در بدن وجود دارد .

وی افزود : در حال حاضر فرآورده‌های لبنی مثل شیر ، انواع پنیر ، دوغ ، ماست نوشیدنی ، ماست سفت و هم زده ، بستنی ، خامه ترش ، بهترین گزینه برای افزودن پروبیوتیک هستند . امروزه تولید محصولات غذایی بر پایه غلات به خصوص در کشورهای اروپایی و آمریکایی گسترش روز افزونی داشته است .

تاج آبادی ابراهیمی با عنوان این مطلب که فرآورده‌های غذایی پروبیوتیک بیش از ۶۰ درصد بازار فرآورده‌های فراسودمند را به خود اختصاص داده‌اند ، ادامه داد : بر اساس استاندارد سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و داروی آمریکا ، تعداد پروبیوتیک‌ها در ماده غذایی حامل آن ، در لحظه مصرف حداقل باید cfu/g ۱۰۷-۱۰۶ باشد.

رئیس چهارمین همایش بین المللی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ، گفت : پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که می‌توانند کیفیت حیات میزبان را بهبود بخشند . امروزه صنعت پروبیوتیک در دنیا با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و محصولات تجاری مختلفی بر پایه پروبیوتیک تولید می‌شود . در ایران نیز به تازگی استفاده از پروبیوتیک ها مورد توجه قرار گرفته است و شرکت های زیادی شروع به فعالیت در این زمینه کرده اند . سیاست تولید کنندگان داخلی بر این اصل استوار است تا محصولاتی با کیفیت و در شان مصرف‌کنندگان ، عرضه نماید .