پروتئین وی چیست و چه زمانی باید مصرف شود ؟

پروتئین وی چیست و چه زمانی باید مصرف شود ؟

تا به حال بعد از باز کردن ظرف ماست ، دیده‌اید که ماست موجود در آن ، در آب شناور باشد ؟ آن آب ، پروتئین وی است . در فرآیند تولید پنیر هم چربی‌های شیر از قسمت مایع آن جدا می‌شوند و به همین دلیل پروتئین وی موجود در شیر به راحتی قابل تفکیک می‌شود . وی ، مایع پروتئینی است که پنیر سازان تا سالهای سال ، به جای استفاده ، آن را
دور می‌ریختند .

وی از پروتئین‌های حلال در آبی است که در زمان تولید پنیر به دست می‌آید . درواقع شیر دو گروه پروتئین مهم را در خود جا داده است . گروه اول کازئین است که ۸۰ درصد پروتئین موجود در شیر را تشکیل داده و گروه دوم وی است که ۲۰ درصد حجم پروتئینی آن را به خود اختصاص داده است .

آب پنیر یا پروتئین وی

پروتئین وی که این روزها ورزشکاران سراغش می‌روند ، تنها آب پنیر نیست . بعد از جدا شدن در روند تولید پنیر ، آب پنیر در چرخه تولید وی تغییرات زیادی را تجربه می‌کند
و در نهایت ، به پودر یا مایعی برای تولید شیک‌های انرژی‌زا و پروتئین‌بارها تبدیل می‌شود .

آب پنیر ، به خودی خود طعم خوبی ندارد و به همین دلیل ، در چرخه تولید با طعم‌دهنده‌ها برای تغییر مزه آن تلاش می‌کنند . اضافه شدن اسانس شکلات ، وانیل یا توت‌فرنگی ، پودر وی را طعم‌دار می‌کند .

اگر می‌خواهید از فواید وی بهره‌ببرید ، حتما برچسب ارزش غذایی محصولی که تهیه کرده‌اید را بخوانید . بعضی از محصولات موجود در بازار ، ترکیبات مضری مثل شکر تصفیه شده را در خود دارند .

چه وقت چقدر وی مصرف کنیم ؟

پروتئین‌ها ، ساختار اصلی بدن انسان را تشکیل می‌دهند و مصرف پروتئین وی ، راه خوبی برای اضافه کردن ۲۵ تا ۵۰ گرم پروتئین به رژیم غذایی روزانه‌تان است . پروتئین
آب پنیر ، پروتئین با کیفیتی است که به افزایش حجم عضلات و بیشتر شدن قدرت مصرف‌ کنندگانش کمک می‌کند .

برای گرفتن بیشترین بهره از پروتئین وی ، بهتر است آن را در زمان ورزش یا درست قبل یا بعد از تمرین مصرف کنید . یادتان نرود که سنتز پروتئین عضلات بعد از تمرین‌های ورزشی به حداکثر می‌رسد .

چرا باید سراغ پروتئین وی برویم ؟

اگر ورزشکار باشید ، این پروتئین خستگی شما را در جریان تمرین‌های سخت کمتر می‌کند و اگر فرد عادی با کمبود پروتئین بوده یا به دنبال کاهش وزن باشید هم می‌توانید از این پروتئین کمک بگیرید .

وی به‌طور کلی ، پروتئین زود هضمی است اما اگر به فرآورده‌های لبنی آلرژی داشته باشید یا اینکه به عدم تحمل لاکتوز دچار باشید ، بعید است که بتوانید پروتئین وی را
مصرف کنید .

پروتئین آب‌پنیر ، زودجذب است و به فاصله کوتاهی از زمان مصرف ، فوایدش را به بدن می‌رساند . این پروتئین اسید‌آمینه‌ای‌هایی را تولید می‌کند ، که باعث رشد عضلات می‌شوند . گذشته از این ، پروتئین وی ، به آزاد شدن هورمون‌هایی در بدن کمک می‌کند که زمینه‌ساز رشد عضلات می‌شوند .

برخی از محققان معتقدند مصرف پروتئین وی در درازمدت ، باعث کاهش فشار خون و قند خون شده و علائم استرس و افسردگی را هم کمتر می‌کند . به گفته آنها این پروتئین تراکم استخوان را بیشتر می‌کند .

چطور وی را مصرف کنیم ؟

پروتئین وی ، به شکل کنسانتره ، ایزوله و هیدرولیزه شده تولید می‌شود . کنسانتره این پروتئین ارزان‌تر است و بیشتر از دیگر انواع آن پروتئین دارد . نوع ایزوله ، لاکتوز و کلسترول کمتری دارد و اگر به لاکتوز حساسیت داشته باشید ، ممکن است مجاز به استفاده از این نوع وی باشید . پروتئین وی هیدرولیزه شده هم گرچه با کیفیت‌ترین نوع این پروتئین است ، اما گران‌تر هم هست و ممکن است همه افراد امکان مصرف کردن آن را نداشته باشند .

وی به تنهایی کافی نیست !

با وجود مصرف پروتئین وی ، شما به انتخاب یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین هم نیاز دارید . اگر کمبود پروتئین جدی داشته باشید و غذاهایتان هم خالی از پروتئین باشند ، بدنتان وی را به خوبی جذب نخواهد کرد . ورزشکارانی که در طول روز گوشت ، ماهی و تخم‌مرغ می‌خورند ، از مصرف آب‌پنیر نتیجه بهتری می‌گیرند .

همانطور که گفتیم ، این پروتئین را یک تا دو بار در روز ( حدود ۲۵ تا ۵۰ گرم ) می‌توانید مصرف کنید . اگر مصرف پروتئین شما در طول روز زیاد باشد ، بعید است که به مصرف آب‌ پنیر نیاز داشته باشید . مصرف بیش از اندازه پروتئین ممکن است مشکلات گوارشی و درد و گرفتگی عضلات را ایجاد کند .