پیام دکتر سید ابراهیم حسینی مدیر عامل صنایع شیر ایران به مناسبت اولین روز ماه ژوئن ، روز جهانی شیر

پیام دکتر سید ابراهیم حسینی مدیر عامل صنایع شیر ایران به مناسبت اولین روز ماه ژوئن ، روز جهانی شیر

نیاز انسان به غذا یکی از مهم ترین احتیاجات ذاتی است که عامل بقا و طول عمر محسوب می شود . تغذیه صحیح و درست نه تنها پدیده رشد را فراهم کرده و به تندرستی و طول عمر کمک می کند بلکه با تاثیر روی اعصاب و روان سبب رشد فکری و روانی نیز می شود . در میان علوم مرتبط با تغذیه انسان ، شیر و فرآورده های آن به عنوان ماده ای حیاتی و ارزشمند از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است . شیر به عنوان کامل ترین غذای شناخته شده حاوی چنان تنوعی از مواد مغذی است که می تواند تمامی وظایف غذا را در بدن انجام دهد .

در سراسر جهان و در کشورهای مختلف ، سازمان ها و نهاد ها در تلاشند تا ضمن تحقیقات گسترده و مستمر بر روی شیر، به بهترین نحو ممکن مصرف این ماده حیاتی در سبد خانوارها قرار گیرد و این افزایش مصرف ، خود موجبات ارتقاء سطح سلامتی جامعه و عامل تحرک صنعت شیر می شود . روز جهانی شیر یادآور این امر مهم است که بین سرانه مصرف شیر و کاهش سن از کارافتادگی ارتباط مستقیمی وجود دارد . کمبود مصرف این فرآورده ، علاوه بر تاخیر رشد ، همراه با سوء تغذیه سلولی ، کم خونی ، افزایش فشار خون ، افزایش تحریک پذیری ، بی اشتهایی ، خرابی و فساد دندان ها ، تحلیل عضلات ، نرمی و پوکی استخوان و … عوارض جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت . پوکی استخوان فاجعه قرن محسوب می شود و ایران نیز از این قضیه مستثنی نیست .

بر اساس گزارشات وزارت بهداشت بیش از ۹۰ درصد مردم کشور دچار کمبود دریافت کلسیم و ویتامین دی هستند و به همین دلیل نرمی و پوکی استخوان از بیماری های شایع در کشور محسوب می شود . در همین گزارش ها آمده که پوکی استخوان در سنین بالای ۶۰ سال از هر دو زن یه نفر و از هر سه مرد یک نفر را مبتلا می کند و چون درمان ندارد ، تنها راه پیشگیری است که با مصرف کافی و مستمر کلسیم و فسفر اتفاق می افتد .

روز جهانی شیر بهانه ای است که مسئولین کشور به ویژه وزارت بهداشت ، وزارت آموزش و پرورش ، وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی علاوه بر اقدامات موثری که تا کنون انجام داده اند ، برنامه ریزی جدیدی برای بسط و گسترش مصرف شیر و فرآورده های آن و حمایت های ضروری از این صنعت بنماید و هم عموم مردم برای سلامت خویش که ارزش عمر آدمی را دارد نسبت به تغییر عادات غذایی و مصرف مستمر این ماده حیاتی اهتمام ورزند .

شرکت صنایع شیر ایران ( پگاه ) در جهت اعتلای شاخص سلامتی جامعه علاوه بر تولید فرآورده های شیری سالم طی شش دهه گذشته ، محصولات سلامتی بخش ( غذاهای عملگرا ) شامل کفیر ، ماست و پنیر و سایر محصولات پروبیوتیک ، شیر کم لاکتوز و انواع شیر و دوغ غنی شده با ویتامین دی و کلسیم را طی یک دهه گذشته با هدف توسعه سلامتی تولید و به بازار عرضه نموده است که دارای خواص تغذیه ای و درمانی و اثرات سودمند برای سلامتی می باشد .

سلامتی همگان را در این ماه عزیز و شریف از خداوند متعال خواستارم .