چاق کننده‌های با ارزش !

چاق کننده‌های با ارزش !

مغزدانه ها و کره مغزدانه ها گزینه های خوبی برای تقویت سلامت هستند زیرا سرشار از پروتئین ، فیبر و چربی های سالم و همچنین ویتامین ها ، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی مختلف هستند .

به نقل از عصر ایران ، رژیم غذایی ما به طور معمول بر اساس اهداف سلامت و ذائقه شخصی شکل می گیرد و میزان کالری موجود در غذاهای مصرفی شاید در جایگاه بعدی
قرار بگیرد . اگر حفظ یا کاهش وزن را هدف گذاری کرده اید ، دریافت کالری به میزان کافی نیز مورد توجه قرار می گیرد . اما حتی در یک رژیم غذایی روزانه متعادل و به خوبی تنظیم شده نیز همچنان فضا برای لذت بردن از برخی مواد غذایی مورد علاقه و حتی پر کالری وجود دارد .

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “ریدرز دایجست” ، متعادل کردن میزان کالری دریافتی و تامین نیازهای تغذیه ای برای حفظ سلامت کلی بدن اهمیت دارد . برای بهترین انتخاب ها باید به محتوای کلی رژیم غذایی خود توجه داشته باشید . در ادامه با برخی مواد غذای پر کالری اما مغذی و مفید بیشتر آشنا می شویم .

مغز دانه ها و کره مغزدانه

مغزدانه ها سرشار از چربی بوده و کالری بالایی دارند . یک گرم چربی دارای نه کالری است ، در شرایطی که یک گرم کربوهیدرات یا پروتئین تنها چهار کالری دارد . مغزدانه ها و کره مغزدانه ها گزینه های خوبی برای تقویت سلامت هستند زیرا سرشار از پروتئین ، فیبر و چربی های سالم و همچنین ویتامین ها ، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی مختلف
هستند . چربی های تک و چند غیراشباع سالم موجود در مغزدانه ها با کاهش خطر بیماری قلبی عروقی نیز مرتبط هستند . محتوای پروتئین این مواد غذایی احساس سیری را تقویت کرده و در مقایسه با تنقلات پر کالری و فاقد مواد مغذی ، مانند چیپس و کلوچه ، گزینه به مراتب بهتری محسوب می شوند . مطالعات مختلف نشان داده اند که مصرف مغزدانه ها
می تواند به کاهش وزن و پیشگیری از افزایش وزن نیز کمک کنند . البته نباید در مصرف آنها زیاده‌روی کنید .

کالری : حدود ۸۵ تا ۱۰۰ کالری در هر وعده با توجه به نوع مغزدانه

آووکادو

آووکادو میوه ای مغذی و پر کالری است . این میوه سرشار از چربی های تک غیراشباع دوستدار قلب است و همچنین منبع خوبی برای مواد مغذی دیگر مانند مس ، فولات ، فیبر و ویتامین K محسوب می شود . چربی موجود در آووکادو به عنوان یک تقویت کننده مواد مغذی عمل کرده و به بدن در جذب مواد مغذی محلول در چربی مانند ویتامین های A ،  D، E و K از غذاهای دیگر کمک می کند .

کالری : حدود ۲۴۰ کالری در هر آووکادو

دانه های چیا

دانه های چیا سرشار از کالری و مواد مغذی هستند . آنها نه تنها منبعی عالی برای فیبر محسوب می شوند ، بلکه حاوی کلسیم ، پروتئین ، اسیدهای چرب امگا-۳ ، روی، و مس نیز هستند . دانه های چیا ممکن است به کاهش فشار خون کمک کرده و به لطف چربی های سالم مانند آلفا لینوئیک اسید (  ALA ) و امگا-۳ از خواص ضد التهاب برخوردار هستند .

کالری : حدود ۷۰ کالری در هر قاشق غذاخوری

روغن زیتون

روغن زیتون منبعی عالی برای چربی های تک غیر اشباع است که خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد . به لطف اسیدهای چرب امگا -۳ و امگا-۶ ، و ویتامین های E و K ، روغن زیتون فواید سلامت مختلفی را ارائه می کند . این محصول می تواند به بهبود هر چیزی از عملکرد مغز تا مدیریت وزن کمک کند . البته برای بهره‌مندی از این فواید باید روغن زیتون ۱۰۰ درصد را استفاده کنید .

کالری : حدود ۱۲۰ کالری در هر قاشق غذاخوری

لبنیات

محصولات لبنی گزینه خوبی برای دریافت پروتئین ، کلسیم ، ویتامین D ، پتاسیم و باکتری های خوب هستند که به تقویت سلامت گوارش کمک می کنند . اگرچه هر دو دسته کم چرب و پر چرب دارای این مواد مغذی هستند ، اما انواع پر چرب مزه ای غنی‌تر داشته و در ایجاد احساس سیری نسبت به همتایان کم چرب خود بهتر عمل می کنند . همچنین ، احساس سیری برای مدت زمان طولانی‌تر ادامه داشته و این شرایط ممکن است به کاهش وزن کمک کند . اما اگر به طور منظم لبنیات پر چرب مصرف می کنید باید به محتوای چربی اشباع موجود در آنها توجه داشته و دریافت چربی اشباع از منابع دیگر را به حداقل برسانید .

کالری : حدود ۱۴۹ کالری در هر فنجان شیر کامل

شکلات تلخ

کاکائو یا شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان ها و دیگر مواد مغذی سالم هستند . شکلات تلخ با کیفیت بالا سرشار از فیبر، آهن ، منیزیم ، مس و برخی مواد معدنی دیگر است . با توجه به محتوای مواد مغذی ، شکلات تلخ ممکن است به بهبود عملکرد مغز ، کاهش خطر بیماری قلبی و بهبود فشار خون کمک کند . همانند روغن زیتون ، هرچه کیفیت شکلات تلخ بیشتر باشد از فواید بیشتری نیز بهره‌مند خواهید شد . از این رو ، انتخاب محصولاتی که حداقل ۷۰ درصد کاکائو دارند را مد نظر قرار دهید .

کالری : حدود ۱۵۵ کالری در هر اونس (۲۸  گرم )