چرا به کلسیم نیاز داریم ؟

چرا به کلسیم نیاز داریم ؟

کلسیم یک عنصر شیمیایی و ماده معدنی است که برای زنده ماندن اندام‌ ها یا ارگانیسم‌ ها ضروری به شمار می‌آید .

به نقل از ایسنا ، کلسیم ۳۹ درصد از مواد معدنی بدن را شامل می‌شود . باید توجه کرد که ۹۹ درصد کلسیم موجود در بدن در استخوان‌ ها قرار می‌گیرد و یک درصد باقی مانده نیز در بافت‌ ها و اندام‌های دیگر است . همچنین کلسیم در بسیاری از غذا ها وجود دارد .

باید توجه کرد که انسان به میزان معینی از کلسیم برای ساختن استخوان و حفظ سلامتی نیاز دارد . از آنجایی که استخوان‌ ها خود کلسیم نمی‌سازند ، در صورت کمبود ، کلسیم‌ شان کم می‌شود . از طرفی بیشترین میزان جذب کلسیم در انسان برای تقویت استخوان‌ ها ، تا سن ۲۰ الی ۲۵ سالگی ادامه دارد که آن زمان اوج توده استخوانی است ،
اما بعد از آن سن ، کلسیم به جلوگیری از اتلاف تدریجی ظرفیت استخوان کمک می‌کند که این یک بخش طبیعی از پردازش افزایش طول عمر است .

در عین حال ویتامین D هم به جذب و نگهداری کلسیم در استخوان کمک می‌کند . افرادی که تا قبل از سن ۲۰ الی ۲۵ سالگی کلسیم کافی دریافت نمی‌کنند ، ممکن است در زندگی‌ شان با خطراتی چون شکستن استخوان مواجه شوند . زیرا عمده کلسیم در استخوان‌ ها ذخیره می‌شود و اگر کلسیم ناکافی باشد ، توده استخوانی کاهش یافته و در نتیجه ریسک شکستگی استخوان بالا می‌رود .

باید بدانیم که کلسیم در بدن عملکرد هایی چون تنظیم یا کنترل انقباض ماهیچه از جمله تنظیم ضربان قلب ، انعقاد طبیعی خون ، حمایت از سختی استخوان بندی ، آزاد کردن هورمون‌ ها و آنزیم‌ها ، کمک به حرکت خون در رگ‌های خونی بدن ، ‌ کاهش بی‌خوابی و را انجام می‌دهد .

تأثیر کلسیم بر لاغری

در سال ۲۰۱۰ با انجام مطالعاتی مشخص شد که دریافت کافی کلسیم در ابتدای زندگی ممکن است از چاق شدن فرد محافظت کند . مطالعات اخیر در دانشگاه آکسفورد نیز نشان می‌دهند ، مصرف کلسیم با شیوع کمتر اضافه وزن ، چاقی و مقاومت به انسولین همراه است . مصرف کم کلسیم و فراورده‌های لبنی باعث افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا ، مقاومت به انسولین و دیابت می‌شود .

باید توجه کرد که کلسیم با منشأ لبنیات نسبت به مکمل‌ های کلسیم موُثرتر عمل می‌کند . گرچه این تحقیقات بیانگر اثر کلسیم در کاهش وزن هستند ، اما باید بدانیم که این ماده معدنی به تنهایی معجزه نمی‌کند . به عقیده متخصصان اثر کلسیم زمانی مشاهده می‌شود که فرد کالری دریافتی را کاهش داده و ورزش کند .

تأثیر کلسیم بر پوست

مزایای کلسیم بر پوست شامل نوسازی سلول ، جلوگیری از عملکرد چربی و محافظت از تخریب DNA به واسطه آنتی اکسیدان‌ ها است . می‌دانیم که کلسیم برای سلامت دندان و استخوان مهم است و در محکم کردن سیستم عصبی نقش دارد اما نقش کلسیم در سلامت پوست چیست ؟

باید توجه کرد که کمبود کلسیم در پوست باعث خشکی ، خارش ، چین و چروک زودرس ، افزایش احتمال سرطان پوست و … می‌شود . کسانی که از پوست خشک و خارش
در طول سرما و ماه‌های زمستان رنج می‌برند باید دریافت کلسیم را در این ماه‌ها افزایش دهند .

مزایای کلسیم بر پوست شامل محافظت از بافت‌ ها در برابر صدمات خشکی در هوای سرد ، جلوگیری از پیرشدن سریع پوست به واسطه تولید آنتی‌ اکسیدان ، کاهش صدمه به بافت‌ ها ، تأثیر کافی کلسیم بر سیستم اعصاب مرکزی در به حداقل رساندن استرس به بدن و پوست و برقرار کردن آرامش بر پوست است .

منابع غذایی کلسیم

شیر و محصولات لبنی کم‌چرب مانند ماست ، پنیر ، بستنی ، دوغ ، کشک و… از منابع غذایی کلسیم محسوب می‌شوند . باید توجه کرد که چربی مانع از جذب کلسیم می‌شود . بنابراین هر چه مواد غذایی مورد استفاده کم چرب‌تر باشد ، میزان جذب کلسیم آن بیشتر است . در عین حال آجیل‌ ها و مغزها مانند پسته ، کنجد ، مغز بادام ، فندق و موادی چون باقالی ، انجیر ، بروکلی ، اسفناج ، شلغم ، برگ‌های زرد رنگ ، سبوس ، حبوبات نیز جزو منابع غذایی کلسیم‌دار محسوب می‌شوند .

میزان کلسیم محصولات لبنی

باید بدانید که در یک لیوان شیر ، بین ۲۹۱ تا ۳۰۰ میلی‌گرم کلیسم وجود دارد . همچنین یک لیوان ماست ، بین ۳۴۵ تا ۴۱۵ میلی‌گرم ، نصف لیوان بستنی

بین ۸۰ تا ۹۰ میلی‌گرم ، یک لیوان لوبیا پخته، ۹۰ میلی‌گرم کلسیم دارند .

مطالعات نشان می‌دهد که رژیم غذایی حاوی نمک زیاد ، نوشابه ، قهوه ، شکلات ، مکمل ویتامین A و غذا های چرب و شیرین ، استخوان‌ها را ضعیف می‌کند .

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ، مردم کمبود کلسیم را معمولا با دریافت مکمل کلسیم جبران می‌کنند . مکمل‌ های کلسیم برای جذب بهتر باید با غذا
مصرف شوند تا اثرات فرعی یا جانبی آن را به حداقل ممکن برسانند . مصرف مکمل‌ ها نباید از ۶۰۰ میلی‌گرم در روز تجاوز کند ؛ چراکه اگر بیشتر مصرف شود ، به خوبی
جذب نمی‌شود . مکمل‌ های کلسیم باید در کل روز با فاصله زمانی مصرف شوند . در بسیاری از مکمل‌های کلسیم ، ویتامین دی افزوده شده است . زیرا ویتامین دی باعث سنتز پروتئین‌ هایی در بدن می‌شود که جذب کلسیم را بیشتر می‌کند .