چرا نوشیدن شیر برای کودکان توصیه می شود ؟

چرا نوشیدن شیر برای کودکان توصیه می شود ؟

سلامت نیوز : بسیاری از کودکان به میزان کافی شیر نمی نوشند که مایه تاسف است ، زیرا شیر غنی شده منبع خوبی برای بسیاری از
ویتامین ها ، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی مهم است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ، شیر یکی از نوشیدنی های مغذی محسوب می شود که به طور ویژه مصرف آن برای کودکان اهمیت ویژه ای دارد . شیر از گروه مواد غذایی مختص به خود برخوردار است .

به گزارش ” وری ول ” ، افزون بر تامین انواع مختلفی از ویتامین ها ، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی برای حفظ سلامت کودک ، مصرف شیر برای شکل گیری و حفظ استخوان هایی قدرتمند بسیار مهم است .

انواع شیر

اگرچه بیشتر والدین هنگامی که به شیر فکر می کنند ، شیر گاو را مد نظر قرار می دهند ، اما طیف گسترده ای از انواع شیر و نوشیدنی های شیر غیر لبنی وجود دارند که می توانند به طور معمول جایگزین شیر شوند .

از جمله انواع مختلف شیر که کودکان ممکن است مصرف کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد :

شیر کامل

شیر کم چرب ( ۲ درصد ) ، شیر کم چرب ( ۱ درصد ) و شیر بدون چربی

شیر طعم دار مانند شیر شکلات و شیر توت فرنگی

شیر برنج

شیر نارگیل

مواد مغذی شیر

بسیاری از کودکان به میزان کافی شیر نمی نوشند که مایه تاسف است ، زیرا شیر غنی شده منبع خوبی برای بسیاری از ویتامین ها ، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی مهم است .

به طور معمول ، شیر به عنوان بخشی کلیدی از یک رژیم غذایی سالم برای کودکان در نظر گرفته می شود زیرا منبع خوبی برای مواد مغذی زیر است :

ویتامین D

ویتامین A

ویتامین B12

کلسیم

پتاسیم

پروتئین

به خاطر داشته باشید ، اگر به کودک خود نوشیدنی شیر غیر لبنی می دهید باید اطمینان حاصل کنید که از نمونه های غنی شده و سرشار از تمامی ویتامین ها و مواد معدنی است .

توصیه های مربوط به شیر

به طور کلی ، کودکان نوپا اگر به شیر آلرژی ندارند ، می توانند پس از ۱۲ ماهگی شیر گاو کامل مصرف کنند . پس از دو سالگی آنها باید مصرف شیر کم چرب ( ۲ درصد چربی ) را مد نظر قرار دهند . کودکان نوپا دارای اضافه وزن حتی می توانند مصرف شیر کم چرب را زودتر آغاز کنند .

به خاطر داشته باشید ، کودکانی که دو تا سه بار در روز با شیر مادر یا شیر خشک تغذیه می شوند نیازی به مصرف شیر ندارند . اگر آنها با شیر مادر تغذیه می شوند و از منبع دیگری ویتامین D دریافت نمی کنند ، احتمالا تنها نیازمند دریافت ویتامین D اضافی خواهند بود .

کودک شما به چه میزان شیر نیاز دارد ؟

این مساله به سن کودک بستگی دارد ، اما توصیه های معمول شامل موارد زیر می شوند :

کودکان ۲ تا ۸ سال دو فنجان شیر در روز

کودکان ۹ تا ۱۸ سال سه فنجان شیر در روز

البته اگر کودک شما تمایلی به مصرف شیر ندارد ، می توانید چیزهای دیگری از گروه مواد غذایی لبنیات مانند پنیر و ماست یا مواد غذایی دیگر سرشار از کلسیم و ویتامین D را جایگزین آن کنید .

حتی اگر کودک شما ( سن بالای ۱۲ سال ) شیر مصرف می کند ، احتمالا برای دستیابی به میزان توصیه شده ۶۰۰ واحد بین المللی ( IU ) در روز برای ویتامین D نیازمند مصرف برخی مواد غذایی دیگر سرشار از کلسیم و ویتامین D خواهد بود .

کالری های شیر

مصرف کالری های بیش از اندازه مشکلی است که بسیاری از کودکان دارای اضافه وزن با آن روبرو هستند . افزون بر انجام فعالیت های بدنی کافی در روز ، این کودکان اغلب نیازمند کاهش اندازه وعده های غذایی خود برای کاهش کالری دریافتی هستند .

به طور معمول ، حذف شیر به دلیل نگرانی از کالری موجود در این نوشیدنی ایده خوبی نیست . در مقابل ، می توانید به جای شیر کامل از شیر کم چرب استفاده کنید . میزان چربی و کالری موجود در انواع شیر در هر ۸ اونس (۲۲۷ گرم ) به شرح زیر است :

شیر کامل – ۱۵۰ کالری – ۸ گرم چربی

شیر ۲ درصد چربی – ۱۲۰ کالری – ۴٫۵ گرم چربی

شیر ۱ درصد چربی – ۱۰۰ کالری – ۲٫۵ گرم چربی

شیر بدون چربی – ۸۰ کالری – ۰ گرم چربی

چرا نوشیدن شیر برای کودکان توصیه می شود ؟

آلرژی به شیر

اگر کودک شما به شیر آلرژی دارد و از نوع آلرژی به پروتئین شیر است نباید این نوشیدنی یا دیگر محصولات لبنی را مصرف کند . این کودکان
می توانند نشانه های آلرژی از کهیر تا موارد شدیدتر مانند خس خس سین ، استفراغ ، اسهال و حتی آنافیلاکسی را در صورت مصرف شیر
نشان دهند .

کودکانی که به شیر آلرژی دارند باید از منابع غذایی غیر لبنی کلسیم و ویتامین D مورد نیاز خود را دریافت کنند .

نوع دیگری از حساسیت به شیر شامل عدم تحمل لاکتوز می شود که در آن کودکان می توانند مصرف برخی محصولات تهیه شده از شیر را
تحمل کنند ، اما مصرف بیش از اندازه می تواند به شکل گیری گاز ، اسهال ، درد شکم ، تهوع و نفخ منجر شود .

برخلاف آلرژی به شیر که کودک با پروتئین موجود در شیر مشکل دارد ، کودکان مبتلا به عدم تحمل لاکتوز با گوارش لاکتوز ، قند موجود در شیر ، مشکل دارند . کودکان مبتلا به این شرایط می توانند به طور معمول برخی محصولات لبنی را مصرف کنند و میزان مصرف به کودک بستگی دارد . در همین راستا، کودک می تواند با مصرف یک لیوان شیر اضافی ، پنیر پیتزا ، یا بستنی نشانه هایی از عدم تحمل لاکتوز را نشان دهد ، اما اگر شیر را با غلات صبحانه مصرف کند ، مشکلی نداشته باشد .