چهار ماده غذایی را هر روز مصرف کنید ، تا دچار چاقی شکمی نشوید !

چهار ماده غذایی را هر روز مصرف کنید ، تا دچار چاقی شکمی نشوید !

باور کنید یا نه ؛ چاقی شکمی عوارض زیادی برای سلامت دارد و حتی خطرات آن از چاقی عمومی بدن بیشتر است .

به نقل از آوای سلامت ، چاقی شکمی با محاسبه دور کمر مشخص می شود و دور کمر بین ۹۰ تا ۹۵ سانتی متر و بالاتر نشان دهنده ابتلا به این عارضه است . جالب است بدانید خیلی از افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی نیستند اما از درجاتی از چاقی شکمی رنج می برند و آنهم به دلیل سبک زندگی غلط ، افزایش مصرف فست فودها و کم تحرکی .
چاقی شکمی با بسیاری از بیماری های متابولیک ، مانند دیابت ، افزایش چربی خون ، فشار خون و بیماری های قلب و عروق رابطه مستقیم دارد .

با این حال اگرچه مصرف برخی اقلام غذایی خطر ابتلا به چاقی شکمی را به همراه دارد ، گزینه های دیگری هم هستند که با افزایش متابولیسم بدن، به کاهش وزن و در نهایت جلوگیری از ابتلا به چاقی شکمی کمک می کنند :

ماهی 

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی منجر به تنظیم هورمون خواب یعنی ملاتونین شده و چرخه و خواب و بیداری را بهبود می بخشد . همین روند بهبود سوخت و ساز بدن را
به همراه دارد . از سوی دیگر رژیم غذایی غنی از امگا ۳، سلامت قلب را تقویت می کند و خطر زوال عقل را کاهش می دهد . پروتئین موجود در ماهی برای از دست دادن وزن
مفید است . برای کاهش وزن و از دست دادن چربی شکمی ، ماهی های چرب مانند ساردین ، ماهی آزاد ، یا حتی گزینه های غذایی مانند گردو و بذر کتان را انتخاب کنید .

آجیل 

یک منبع بزرگ از منیزیم است که خلق و خوی را بهبود می بخشد . بدون وجود منیزیوم کافی در بدن ، میزان ملاتونین بدن کاهش یافته و اختلال در چرخه خواب و بیداری ایجاد می شود . علاوه بر این ، بدن ما به منیزیم برای فعالیت قلب، اعصاب و ماهیچه ها نیاز دارد . این عنصر در فعالسازی بیش از ۳۰۰ آنزیم که فرایندهای بدن رو کنترل می کنند ، دخالت دارد . منیزیم در کاهش وزن و فرم بدن هم نقش دارد . دریافت کافی منیزیم به کنترل مقدار قند و انسولین در خون کمک می کند . قند و انسولین ، از مواردی هستند که با چاقی در ارتباطند . پس اگر مقدار اونها به درستی کنترل شود ، کمک بزرگی به جلوگیری از افزایش وزن می کند . منابع غذایی منیزیم عبارتند از : سبزیجات برگ سبزدار ، حبوبات و مغزها . توجه داشته باشید که حتما قبل از استفاده از مکمل منیزیم با پزشک مشورت کنید . فراموش نکنید که تنظیم چرخه خواب و بیداری خود ، عاملی برای جلوگیری از چاقی شکمی است .

شیر 

در حالی که ارتباط بین مصرف کلسیم و کاهش وزن هنوز ضعیف است ، اما مشخص شده که مصرف شیر باعث کاهش چربی شکمی می شود . مانند منیزیم ، کلسیم منجر به تنظیم چرخه خواب و بیداری ، از بین رفتن درد عضلانی و گرفتگی عضلات و آرامش اعصاب می شود از راه استفاده از ماهی ، آب پرتقال غنی شده با کلسیم ، سبزیجات تیره رنگ مانند کلم و اسفناج و شیر می توانید کلسیم روزانه بدن را تامین کنید .

گیلاس 

میوه هایی مانند گیلاس و آلبالو دارای کالری و چربی کمی هستند و مقادیر زیادی آب دارند . تحقیقات نشان داده که افزایش مصرف آب با سطح انرژی بیشتر و سوخت و ساز بالاتر همراه است . در ضمن گیلاس حاوی ملاتونین ، یعنی همان هورمون خواب است که باعث آرامش و کاهش تحریکات عصبی شده و به درمان وضعیت های بی خوابی کمک می کند ، در نتیجه مصرف منظم آن با بهبود چرخه خواب ، مانع بروز چاقی شکمی می شود . آنتی اکسیدان های موجود در گیلاس سلول ها را در برابر آسیب های رادیکال های آزاد
محافظت می کند و منجر به جلوگیری از ابتلا به سرطان، آلزایمر و بسیاری دیگر از بیماری ها می شود .