کالری و ارزش تغذیه ای خامه

کالری و ارزش تغذیه ای خامه

خامه طرفداران زیادی به خود اختصاص داده است خامه صبحانه چربی و کالری بالایی دارد و بهتر است افراد چاق و کسانی که از اضافه وزن رنج می برند از مصرف این ماده غذایی خوشمزه پرهیز کنند ناگفته نماند خامه حاوی ویتامین ها و املاح معدنی زیادی برای کودکان است و می تواند در رشد آن ها تاثیرات مفیدی بگذارد همچنین بهتر است خامه را از مراکز معتبر و به صورت بسته بندی شده تهیه کنید .

یک متخصص تغذیه درباره بایدها و نبایدهای مصرف خامه صبحانه برای برخی از سنین و خطرات احتمالی آن توضیح داد .

شهاب اولیایی متخصص تغذیه درباره مصرف خامه های صبحانه  گفت : به عقیده بسیاری از افراد خامه ، به دلیل پایه شیر خود ، جزو مواد لبنی محسوب می شود اما به عقیده متخصصان تغذیه خامه از نظر غذایی در دسته چربی ها قرار می گیرد .

وی با اشاره به چربی بالای خامه ، ادامه داد : هرمیزان ویتامین محلول در چربی در شیر وجود داشته باشد حدود ۱۰ برابر آن در خامه و به همین دلیل غلظت ویتامین های A و D در آن بیشتر است .

اولیایی بیان کرد : برای بیان مضرات و فواید خامه باید به شرایط مصرف کننده آن نگاه کنیم ، بعنوان مثال مصرف خامه برای کودکان ، نوجوانانی که با کمبود رشد مواجه هستند بسیار توصیه می شود چون در حجم کم ، انرژی خوبی را به بدن داده و در ضمن رساندن مواد مغذی
و ویتامینها ، رشد بدن را تامین می کند .

وی افزود : درحالی که افراد مبتلا به فشار خون و اضافه وزن باید از مصرف خامه ها پرهیز کنند و حتی اگر عدم مصرف امکان پذیر نباشد باید به مقدار بسیار کم و به ندرت مورد استفاده قرار گیرند ، البته مصرف زیاد خامه برای افراد عادی ( بدون افزایش وزن و بیماری خاص ) هم توصیه نمی شود . به گفته وی ، مصرف خامه باید بعنوان تفریح و در حداقل موارد نه اینکه در برنامه غذایی معمول افراد به طور مرتب قرار گیرد .

این متخصص تغذیه با بیان اینکه معمولا نباید به خامه ها ترکیباتی مثل خامه ، انجیر ، عسل یا شکلات را اضافه کرد ، گفت : ماده ای که تحت عنوان خامه فرم گرفته برای کیک ها به مصرف می رسد جز سفیده تخم مرغ و مقدار زیادی شکر ( که بدون هیچ نوع ارزش غذایی ، مضرات فراوانی را برای بدن به همراه دارد ) چیز دیگری نیست لذا نباید نام خامه را روی آنها گذاشت .

وی درباره بحث بهداشتی خامه ها یادآور شد : استفاده از خامه های فله و بدون نام نشان می توانند خطراتی همچون تب مالت را به همراه داشته باشند لذا فقط توصیه به مصرف خامه های شناسنامه دار است .