کاهش محسوس مصرف لبنیات در کشور / کوتاهی قد ایرانیان طی ۲۵ سال گذشته

کاهش محسوس مصرف لبنیات در کشور / کوتاهی قد ایرانیان طی ۲۵ سال گذشته

عضو هیئت علمی انستیتوی تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور با بیان این که بازرسی ، نمونه‌برداری و آزمون از فرآورده‌ های لبنی طی سال به صورت متوالی توسط  وزارت بهداشت و معاونت ‌های غذا و داروی دانشگاه‌ های علوم پزشکی کشور انجام می‌گیرد ، افزود : باید برای گسترش استفاده از شیر و لبنیات فرهنگ‌ سازی شود و دانش تغذیه‌ ای مردم افزایش یابد .

دکتر سهیل اسکندری با اشاره به این که متأسفانه شیر در سبد غذایی خیلی از ایرانی ‌ها جایی ندارد ، به ایسنا گفت : آمارها از کاهش محسوس مصرف لبنیات حکایت دارند و اگر فکری برای آن نشود ۱۰ تا ۲۰ سال دیگر شاهد بیماری‌ هایی نظیر پوکی استخوان ، راشیتیسم و کوتاهی قد فرزندان‌ مان خواهیم بود .

وی با بیان این که کشور ژاپن با بهبود تغذیه موفق شده است در طول ۲۰ سال میانگین قد را ۱۰ سانتی‌ متر افزایش دهد ، اظهار کرد : در حالی که کشور ما با کوتاهی قد در طول ۲۵ سال گذشته روبه‌روست .

میزان استاندارد مصرف چقدر است ؟

اسکندری درباره میزان مصرف شیر ، گفت : بر اساس سبد غذایی پیشنهادی برای افراد ۱۸ تا ۵۰ سال از سوی وزارت بهداشت کشور ، هر فرد باید ماهانه ۸ لیتر شیر ، سه کیلوگرم ماست و حدود ۵۰۰ گرم پنیر مصرف کند . این مقدار مطلوبی است اما در طول چند سال گذشته مصرف شیر و لبنیات به شکل محسوسی تا ۲۵ درصد کاهش یافته و با توجه به نقش بی‌ بدیل و بدون جانشینی که شیر در تغذیه انسان دارد از این نظر کمبود فاحشی در وضعیت غذایی ما ایجاد شده است .

۲ دلیل کاهش مصرف شیر

وی افزود : کارشناسان تغذیه دو دلیل اصلی را در این باره ذکر می‌کنند ؛ نخست ، کاهش قدرت خرید خانوار و دوم ، هشدار هایی که درباره افزوده شدن بیش از حد روغن پالم به شیر و محصولات لبنی از سوی برخی کارخانه‌ ها ، داده شد .