کاهش وزن با مصرف لبنیات

کاهش وزن با مصرف لبنیات

درست است که شیر و پنیر در برنامه غذایی سهم قابل توجهی از چربی و کالری را به خود اختصاص می‌دهند ، ولی با این حال مطالعات پژوهشی نشان می‌دهد افرادی که برنامه غذایی غنی از کلسیم دارند ، در کاهش وزن موفق ترند .

همه شما کلسیم را به عنوان یک ماده معدنی مهم در حفظ تراکم استخوان‌ها می‌شناسید . کلسیم در مواد لبنی به میزان خوبی وجود دارد و تا به حال توصیه‌های زیادی برای مصرف لبنیات برای پیشگیری از بیماری پوکی استخوان شنیده‌اید ؛ اما شاید از نقش موثر لبنیات در کاهش وزن بی‌اطلاع بوده‌اید .

یکی از گروه‌های مهم غذایی که باید روزانه مصرف کنیم ، لبنیات است . لبنیات منبع خوبی از پروتئین و همچنین روی و برخی ویتامین‌های
گروه
B است و منبع اصلی کلسیم برای ساخت و نگهداری استخوان‌هایی قوی و محکم به شمار می‌آید .

امروزه دانشمندان ثابت کرده‌اند لبنیات نه ‌تنها از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری می‌کند و در برقراری سلامت عمومی بدن موثر است ، بلکه نقش موثری در تجزیه چربی‌های بدن و کاهش وزن دارد .

در تحقیقاتى که بر روى افراد چاق انجام گرفته ، ثابت شده است کسانى که در برنامه غذایى روزانه شان از مقادیر فراوان لبنیات
استفاده کرده اند ، کاهش وزن بیشترى را نسبت به افرادى که همان میزان کالرى را دریافت کرده اند ، ولى لبنیات کمترى در برنامه غذایى داشته اند ، تجربه کرده اند .

در یک مطالعه که بر روى دو گروه از افراد چاق انجام شد نتایج به شرح زیر بود :

گروه اول : رژیم غذایى براى کاهش وزن که حاوى لبنیات فراوان بود ، در طی ۱۲ هفته حدود ۱۰ کیلوگرم وزن کم کردند .

گروه دوم : رژیم غذایى براى کاهش وزن که بدون محصولات لبنى بود ، در طی ۱۲ هفته حدود ۸ کیلوگرم وزن کم کردند .

توضیح اینکه میزان کالرى دریافتی در این دو گروه مساوى بود .

بر اساس این مطالعه توصیه شده است براى کم کردن وزن و داشتن وزن ایده آل بایستى یخچال را پر از شیر و پنیر و ماست کنیم ، زیرا کلسیم عامل مهمى در کنترل و تنظیم کالرى دریافتى بوده و باعث تسریع در از بین رفتن چربى و کاهش وزن مى شود که البته این کاهش در
توده هاى چربى ، بیشتر در ناحیه تنه بوده است .

 همچنین محققان دریافته‌اند کودکانی که به طور مرتب شیر می‌نوشند ، نسبت به کودکانی که کمتر شیر می‌نوشند ، کمتر دچار اضافه وزن و چاقی می‌شوند . به همین دلیل خانواده‌هایی که همواره در برنامه غذایی روزانه‌شان ، محصولات لبنی مانند شیر و ماست و … را به طور مرتب مصرف می‌کنند ، معمولا از تناسب اندام خوبی برخوردارند .

محققان در ابتدا تصور می‌کردند که فقط کلسیم موجود در مواد لبنی باعث کاهش وزن می‌شود ؛ اما با وجود آن‌که کلسیم با تجزیه چربی بدن در سلول‌های چربی به کاهش وزن کمک می‌کند ، محققان دریافتند که دیگر ترکیبات محصولات لبنی مانند پروتئین موجود در آب پنیر ، لینولئیک اسید گونژوگه و برخی آمینواسیدهای دیگر موجود در لبنیات نیز در کاهش وزن نقش موثر ایفا می‌کنند .

 مصرف کلسیم به تنهایى و به شکل مکمل ، نسبت به مصرف لبنیات ، اثر کمترى در کاهش وزن دارد و این به علت وجود مواد دیگرى در لبنیات مثل منگنز و فسفر است که احتمالا روند تجزیه سلول هاى چربى را تسریع مى کنند و همچنین پروتئین موجود در محصولات لبنى سبب حفظ عضلات شده و از ضعف عضلانى پیشگیرى مى نماید .

کلسیم صرفا از طریق مصرف لبنیات باعث تسریع در کاهش وزن مى شود و مصرف بى رویه قرص کلسیم نه تنها نتیجه مطلوبى ندارد ، بلکه ممکن است سبب ایجاد عوارض خطرناکى چون سنگ هاى صفراوى ، سنگ هاى کلیوى و مشکلات قلبى عروقى گردد .

محصول لبنی مناسب برای لاغر شدن

اگر می‌خواهید برای کاهش وزن ، لبنیات مصرف کنید ، باید در انتخاب نوع آنها دقت کنید ، زیرا چربی موجود در لبنیات می‌تواند همه نقشه‌های شما را برای لاغر شدن نقش بر آب کند .

شیر و ماست کم‌چرب برای این منظور مناسب هستند . پنیرها غالبا از چربی بیشتری برخوردارند ، اما حذف پنیر از برنامه غذایی هم خوب نیست . مصرف پنیرهای سفت مانند پنیر چدار مناسب است .

در هر حال می‌توانید روزانه به اندازه یک قوطی کبریت پنیر را بدون نگرانی بخورید و نیز حداقل یک لیوان شیر کم‌چرب و یک کاسه ماست کم‌چرب در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید و منتظر نتایج آن برای کاهش وزن در درازمدت باشید .