کره سرشار از خواص و ویتامین است

کره سرشار از خواص و ویتامین است

یکی از مواد غذایی که بسیاری از افراد به ویژه ایرانی ها از آن استفاده می کنند کره است . در کل کره را می توان به دو گروه گیاهی و لبنی تقسیم کرد . از نظر متخصصان تغذیه کره برای سلامت قلب مضر به حساب نمی آید . در سال های اخیر نسل جدید و به اصطلاح رژیمی این فرآورده با نام کره گیاهی یا مارگارین پا به بازار عرضه گذاشته است . این محصول در ابتدا طرفداران زیادی به خود جلب کرد ، ولی با گذشت اندک زمانی به توصیه همان متخصصانی که مصرف زیاد کره لبنی را منع کرده بودند ، مصرف زیاد این محصول نیز محدود شد .

ترکیب کره با مربا ، عسل و برای بعضی سلیقه ها با پنیر ، خیلی از افراد را برای گذاشتن این ماده غذایی سر میز صبحانه وسوسه می کند اما بد نیست بدانید انتخاب کره مناسب کار ساده ای نیست و حساسیت های خاص خود را دارد . کره جزو آن دسته از خوراکی هاست که برای انتخاب آن ، باید مضرات و فواید آن را در دو کفه ترازو بگذارید و بسنجید تا تصمیم بگیرید که بالاخره خوردن این ماده لذیذ برای شما مفید است یا مضر ؟ اصلا می دانید چند نوع کره وجود دارد و کدام نوع آن فواید بیشتری دارد ؟

در چند دهه گذشته کره به ناحق به علت بیماری های قلبی و عروقی سرزنش شده است چرا که درصدی از چربی های اشباع شده در خود دارد . با این حال به مرور زمان نظر افکار عمومی در خصوص خواص و فواید کره تغییر کرد .

ارزش غذایی کره

 همانطور که می دانید این ماده غذایی عمدتا از چربی تشکیل شده است . در نتیجه کالری زیادی هم دارد . یک قاشق غذاخوری کره شامل ۱۰۱ کالری است . در ادامه مقادیر مواد غذایی کره را با هم می خوانیم :

کالری ۷۱۷

آب ۱۶درصد

پروتئین ۰٫۹ گرم

کربوهیدرات ۰٫۱ گرم

شکر ۰٫۱ گرم

فیبر ۰ گرم

چربی ۸۱٫۱ گرم

اشباع ۵۱٫۳۷ گرم

اشباع نشده ۲۱٫۰۲ گرم

امگا۳ ۰٫۳۲ گرم

امگا۶ ۲٫۱۷ گرم

چربی ترانس ۳٫۲۸ گرم

کره شامل ۸۰ درصد چربی است و بقیه ی آن از آب تشکیل شده است . درواقع در ساخت کره بخش چربی شیر از پروتئین ها و کربوهیدرات ها جدا می شود . کره یکی از پیچیده ترین چربی های رژیم غذایی است . این ماده غذایی شامل ۴۰۰ اسید چرب متفاوت است . حدود ۷۰ درصد از این اسید ها شامل اسید های اشباع و ۲۵ درصد آن اسیدهای غیراشباع است . چربی های اشباع نشده در یک مقدار حداقل وجود دارند و حدود ۲٫۳ درصد از محتوی کل چربی کره را تشکیل می دهند . انواع دیگری از چربی های موجود در این ماده غذایی شامل کلسترول و فسفولیپیدها است .

حدود ۱۱ درصد از اسیدهای چرب موجود در این ماده غذایی دارای زنجیره ی کوتاه هستند که رایج ترین آن ها اسید بوتریک است . اسید بوتریک جزأ منحصر به فرد چربی شیر بوده و در شیر حیوانات نشخوار کننده مانند گاو و بز و گوسفند دیده می شود . بوتیرات یک شکل اسید بوتریک است که به منظور کاهش التهاب در دستگاه گوارش و به عنوان درمان بیماری کرون استفاده می شود .

چربی ترانس کره

برخلاف چربی های ترانس در غذاهای فرآوری شده ، چربی ترانس محصولات لبنی سالم به شمار می آید . این ماده غذایی غنی ترین منبع
چربی های ترانس لبنی است . چربی های ترانس در محصولات لبنی معمولا اسید واکسینیک و اسید لینولئیک مزدوج یا همان
CLA است . CLA یک نوعی از چربی با خواص درمانی مختلف است که حتی طبق مطالعات اخیر می تواند در مقابل بسیاری از سرطان های خاص موثر باشد . به علاوه این ماده می تواند در از دست دادن وزن و حتی به عنوان یک مکمل کاهنده وزن کمک کننده است . با این حال نگرانی هایی وجود دارد که دوز های بالای این ماده در بدن بتواند اثرات سوئی در سلامتی بدن داشته باشد . در انتها کره عمدتا از چربی تشکیل شده است . انواع چربی در کره اشباع شده ، اشباع نشده و چربی های ترانس است .

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در کره

این ماده غذایی یک منبع غنی از ویتامین هاست . شرح زیر در خصوص ویتامین ها و مواد معدنی موجود در کره می باشد :

 ویتامین A : یک ویتامین فراوان در کره بوده به طوری که در یک قاشق غذاخوری آن یا ۱۴ گرم آن می توانید ۱۱ درصد از میزان ویتامین A نیاز روزانه ی خود را دریافت کنید .

ویتامین D : کره منبع مناسبی از این ویتامین خورشیدی است .

ویتامین E : آنتی اکسیدانی بسیار قوی است که اغلب در غذاهای چرب یافت می شود .

ویتامین B12 : این ویتامین که کوبالامین هم نامیده می شود ، درمواد غذایی با منشا حیوانی مانند تخم مرغ و گوشت و محصولات لبنی یافت می شود .

ویتامین K2: کره حاوی شکلی از این ویتامین به نام menaquinone است که می تواند در برابر بیماری های قلبی و پوکی استخوان موثر باشد .

جمع بندی : کره سرشار از ویتامنی های مختلف است . این ویتامین ها عبارتند از : ، ، ، B12 و K2

مزایای بهداشتی و درمانی کره

چند سال پیش کره به عنوان یک غذای ناسالم شناخته می شد چرا که مقادیر زیادی از چربی های اشباع شده را در خود داشت . با این حال افکار عمومی و علمی به آرامی کره را به عنوان یک غذای مقوی و سالم پذیرفت .

خواص کره

سلامتی قلب و عروق

بیماری های قلبی یکی از علل اصلی مرگ و میر هستند . رابطه ی بین چربی های اشباع شده و بیماری قلبی یک موضوع به شدت بحث برانگیز برای دهه های اخیر بوده است . ما به خوبی می دانیم که مصرف بالای چربی های اشباع می تواند به بالا بردن سطوح کلسترول در خون که یک عامل بیماری های قلبی و عروقی است کمک کند . با این حال بالا رفتن کلسترول لزوما باعث نگرانی نیست . مشخصات چربی خون و یا نوع کلسترول نیز بسیار مهم است .

مصرف چربی های اشباع شده می تواند به بهبود چربی خون کمک کند چرا که :

آن ها سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا ( HDL ) را که به عنوان کلسترول خوب هم شناخته می شود افزایش می دهد که این روند با کاهش بیماری های قلبی عروقی در ارتباط است . آن ها ممکن است سطح لیپوپروتئین ها با چگالی کم ( LDL ) را افزایش دهند که تا حدودی با تبدیل آن ها به ذرات بزرگ LDL در کاهش بیماری های قلبی عروقی موثر هستند .

با تمام این صحبت ها بسیاری از مطالعات که هدف پیدا کردن یک ارتباط مستقیم بین چربی های اشباع شده و بیماری های قلبی عروقی را داشته اند با شکست مواجه شدند . همین امر در خصوص مصرف کره هم صدق می کند و مطالعات نشان می دهند که مصرف این ماده ی خوراکی با افزایش بیماری های قلبی عروقی در ارتباط نیست . حتی مطالعاتی هستند که اثبات می کنند مصرف محصولات لبنی با چربی بالا برای سلامت قلب و عروق سودمند نیز هستند . با این حال مصرف بیش از اندازه ی آن می تواند مشکل ساز باشد .

این ماده غذایی به عنوان یک منبع غنی از چربی های اشباع شده می تواند مقصر به نظر بیاید اما شواهد قابل توجهی خلاف این مورد را اثبات می کند .

چاقی در اثر مصرف کره

بسیاری از مردم معتقدند که این ماده غذایی می تواند سبب چاقی شود چرا که درصد بالایی از کالری و چربی را با خود دارد . با این حال به نظر نمی رسد که اگر کره را به عنوان بخشی از رژیم غذایی نرمال مصرف کنید خطری در خصوص چاقی شما را تهدید کند . باید توجه داشته باشید که اصولا کره در مقادیر بالا مصرف نمی شود بلکه به عنوان یک تکمیل کننده رژیم غذایی و یا به عنوان روغن پخت و پز به کار می رود که خود مقادیر زیادی به نظر نمی رسد . به عبارتی کره به عنوان یک همراه و بخشی از وعده ی غذایی مصرف می شود نه به عنوان یک وعده ی
غذای اصلی . 
اگرچه کره دارای چربی بالایی است اما به نظر نمی رسد مصرف میزان کم و معقول آن خطر چاقی را به همراه نداشته باشد .

عوارض جانبی کره

این ماده ی خوراکی در مقادیر متعارف تاثیرات سوئی بر سلامتی شما ندارد .

روغن کره

این ماده غذایی در مقادیر زیاد می تواند منجر به اضافه وزن و مشکلات بهداشتی و بالا بردن سطح کالری بدن شما شود .

آلرژی شیر

آلرژی شیر نوعی از آلرژی است که به علت پروتئین شیر ایجاد می شود . هرچند مقدار زیادی از این پروتیئن در کره وجود ندارد اما باز هم ممکن است مصرف مقادیر بالای آن موجب آلرژی شود . آلرژی شیر به خاطر پروتئین آب پنیر موجود در شیر ایجاد می شود و کسانی که به این آلرژی مبتلا هستند باید در مصرف محصولات لبنی احتیاط کنند .

بیماری عدم تحمل لاکتوز

این ماده غذایی مقدار کمی از لاکتوز را در خود دارد و مصرف میزان متوسط این ماده برای کسانی که به این بیماری مبتلا هستند امن است . کره کشت که حاوی شیر تخمیر شده است مقدار لاکتوز کمتری داشته و مناسب تر است .

کره در کل به طور کلی یک ماده غذایی سالم است و مصرف مقدار متوسط آن خطری برای شما ایجاد نمی کند . به علاوه کره لاکتوز پایینی داشته و مقدار متوسط آن حتی برای کسانی که به بیماری عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند مشکلی ایجاد نمی کند .