کمبود ویتامین D در ایرانیان / لبنیات غنی‌شده بخورید

کمبود ویتامین D در ایرانیان / لبنیات غنی‌شده بخورید

سلامت نیوز : مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه ایرانیان با کمبود ویتامین D مواجه هستند ، گفت : باید از طریق محصولات غذایی غنی شده این ویتامین را به مردم رساند ، بنابراین توصیه می‌شود برای تامین ویتامین D موردنیاز بدن از شیر و ماست غنی شده استفاده شود .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر زهرا عبداللهی با بیان اینکه گروه لبنیات در هرم غذایی ، مهم‌ترین منبع تامین کلسیم و فسفر مورد نیاز بدن به شمار می‌رود ، گفت : کلسیم در تشکیل استخوان و دندان و استحکام آنها نقش ضروری دارد . ۹۹ درصد کلسیم بدن در استخوان‌ها قرار دارد که در صورت فقر کلسیم در بدن ، پوکی استخوان بسیار محتمل است .

وی با بیان اینکه پوکی استخوان به مرور زمان منجر به شکستگی‌های خودبخودی استخوان می‌شود ، در خصوص ویتامین‌ها و موادمغذی موجود در لبنیات افزود : این گروه دارای کلسیم ، فسفر ، پروتئین ، ویتامین B۲ ، ویتامین B۱۲ ، ویتامین A و سایر مواد مغذی است . مصرف گروه شیر و لبنیات به علت آنکه مهم ترین منبع کلسیم و فسفر است ، برای استحکام استخوان ها و دندان ها لازم است . همچنین به علت داشتن ویتامین A برای رشد و سلامت پوست هم مفیدند .

عبداللهی با تاکید بر اینکه هر فردی روزانه باید ۲ تا ۳ واحد از گروه شیر و لبنیات مصرف کند ، خاطرنشان کرد : در این گروه علاوه بر شیر ، فرآورده های آن مثل ماست ، پنیر ، کشک و بستنی قرار می‌گیرند و خامه ، کره و سرشیر جزو گروه لبنیات نیست .

 مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در خصوص میزان مصرف گروه شیر و لبنیات تصریح کرد : یک واحد از گروه لبنیات معادل یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست کمتر از ۲.۵ درصد چربی یا ۴۵ تا ۶۰ گرم پنیر ( معادل یک و نیم قوطی کبریت پنیر ) ، یا یک چهارم لیوان کشک یا ۲ لیوان دوغ یا یک و نیم لیوان بستنی است .

وی با تاکید براینکه به منظور جلوگیری از ابتلا به چربی خون ، فشارخون ، گرفتگی عروق ، چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی باید از لبنیات کم چرب استفاده شود ، افزود : باتوجه به اهمیت تامین کلسیم ، فسفر و پروتئین برحسب اینکه کدامیک از این موادغذایی در محل زندگی بیشتر یافت می‌شوند ، افراد بزرگسال سالم روزانه ۲ تا ۳ واحد از این گروه باید مصرف کنند . مثلا اگر در طول روز یک لیوان شیر ، یک لیوان ماست و یک و نیم قوطی کبریت پنیر مصرف شود ، در واقع ۳ واحد از گروه شیر و لبنیات خورده شده است و یا اگر دو لیوان ماست و یک و نیم قوطی کبریت پنیر در طول روز مصرف شود ، در این صورت ۳ واحد از گروه شیر و لبنیات مصرف شده است .

عبداللهی با بیان اینکه توصیه می‌شود از شیرهای پاستوریزه شده ۲.۵ درصد چربی و یا کمتراستفاده شود ، گفت : در صورت عدم دسترسی به شیر پاستوریزه باید شیر تازه را مدت ۱۰ دقیقه در حال هم زدن جوشانید و سپس مصرف کرد .

وی با تاکید براینکه از مصرف پنیر تازه باید پرهیز شود مگر اینکه با شیر پاستوریزه تهیه شده باشد ، اظهار داشت : هنگام استفاده از کشک باید دقت شود کپک زدگی و بوی نامطبوع نداشته باشد . کشک مایع قبل از مصرف باید به مدت ۵ دقیقه جوشانده شود .

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه باید از بستنی‌هایی که با شیر جوشیده شده و یا پاستوریزه تهیه شده‌اند ، استفاده شود ، گفت : باید توجه داشت که مصرف زیاد بستنی به دلیل کالری بالای آن می‌تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود .

بنابر اعلام وبدا ، عبداللهی با بیان اینکه مصرف شیر و لبنیات برای کودکانی که در سنین رشد قرار دارند ، بسیار مهم است ، گفت : علاوه بر آن در سن بلوغ و در دوران بارداری برای رشد جنین ، مصرف شیر و لبنیات بیش از مقدار توصیه شده ، ضروری است .

وی در خصوص باورهایی درباره شیرهای فرا دما که ماندگاری طولانی دارند ، گفت : برخلاف باور مردم ، شیرهای استریلیزه یا فرا دما که مدت ماندگاری آنها بیش از شیرهای معمولی است ، مواد نگهدارنده ندارند ، بلکه این شیرها به دلیل اینکه در درجه حرارت بالا و در محیط خلا بسته بندی می‌شوند ، مدت ماندگاری بیشتری دارند ، بنابراین چنانچه بسته بندی آن باز شود ، باید سریعا مصرف شود .

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در خصوص غنی‌سازی شیر با ویتامین D گفت : با توجه به کمبود ویتامین D در ایرانیان ، باید از طریق محصولات غذایی غنی شده این ویتامین را به بدن آنها رساند و در حال حاضر شیر و ماست غنی شده در بازار موجود است . بنابراین توصیه می شود برای تامین ویتامین D موردنیاز بدن از شیر و ماست غنی شده استفاده شود .