کیفیت لبنیات پاستوریزه قابل قیاس با سنتی نیست

کیفیت لبنیات پاستوریزه قابل قیاس با سنتی نیست

محبی گفت : لبنیات پاستوریزه بعلت برخورداری از اطلاعات مربوط به شرایط و تاریخ تولید و مصرف قطعا نسبت به لبنیات فاقد شناسنامه کیفیت بالاتری دارد .

پیام محبی رئیس جامعه دامپزشکان ایران با اشاره به نگرانی های مردم در استفاده از لبنیات سنتی و شیوع تب مالت اظهار کرد : نگرانی مردم در زمینه استفاده از تغذیه سالم به معنای اهمیت مردم به سلامتشان است که با ارج نهادن به کار سازمان هایی که امرنظارت و کنترل بر بازار را عهده دارند ، می توان این نگرانی را به حداقل رساند .
به گفته وی نظارت بر محصولات دامی و فرآورده های لبنی به ترتیب برعهده سازمان دامپزشکی و  وزارت بهداشت است اگر افراد محصولات مورد نیاز خود را با لوگوی این دو سازمان خریداری کنند ، باید راجع به سلامت محصول کمترین نگرانی را داشته باشند .

محبی با اشاره به سردرگمی افراد بر استفاده از لبنیات سنتی بیان کرد : با توجه به آنکه نظارت دقیقی بر لبنیات سنتی وجود ندارد وسودجویان زیادی در این بازار رفت و آمد دارند ، انتظار می رود که از عرضه این محصولات جلوگیری شود چرا که این محصولات بدون هیچ استاندارد و مدرکی در بازار توزیع می شوند و همواره برخی افراد تصوراتی مبنی بر ارگانیک بودن آنها دارند در حالیکه این امر واقعیت ندارد .

رئیس جامعه دامپزشکان ادامه داد : در برخی مواقع لبنیات سنتی عرضه شده به افراد بهداشتی نیست ، متاسفانه برخی سودجویان ارگانیک بودن آن را ابراز می کنند در حالیکه این امر وجود خارجی ندارد و افراد باید نسبت به این مسئله آگاه باشند .
وی با انتقاد از مصرف لبنیات بدون شناسنامه افزود : با توجه به آنکه روی لبنیات پاستوریزه اطلاعات مربوط به زمان ، شرایط و تاریخ تولید و مصرف درج شده وقطعا از کیفیت بالاتری نسبت به لبنیاتی که در یک کیسه نایلونی فاقد شناسنامه و تاریخ مصرف توزیع می شوند برخوردارند ، انتظار می رود که افراد از مصرف لبنیات سنتی اجتناب کنند .

محبی در پاسخ به این سوال که فروشندگان لبنیات سنتی معتقدند که تخلف در لبنیات پاستوریزه وجود دارد ، بیان کرد : اگرچه تخلف در همه جا ممکن است وجود داشته باشد اما به اعتقاد بنده در لبنیات صنعتی به سبب برند و شناسنامه محصول کمتر است چرا که به سهولت متخلفان شناسایی می شوند .
این مقام مسئول با بیان اینکه شیرهای برگشتی کارخانه ها در لبنیات سنتی مورد استفاده قرار می گیرد ، اظهار کرد : کارخانه های لبنی سعی می کنند شیری با کیفیت بالا خریداری کنند که البته این موضوع در برندهای مختلف بسته به قیمت محصول و ارزشی که صاحبان صنایع برای برند خود قائل هستند ، متفاوت است ، اما به هر حال متخلفان در همه جا حضور دارند و تنها افراد باید جانب احتیاط را به خرج بدهند .
وی با اشاره به اینکه تولید لبنیات ارگانیک صحت ندارد ، گفت : اطلاق کلمه سنتی بارزترین تخلف و خود محل اشکال است چرا که لبنیات سنتی از ریشه و تاریخ می آید و به عبارتی وانمود می کند چیزی را که وجود خارجی ندارد .