یک متخصص تغذیه توصیه کرد ؛ لزوم مصرف لبنیات در ماه رمضان برای پیشگیری از ضعف بدنی

یک متخصص تغذیه توصیه کرد ؛ لزوم مصرف لبنیات در ماه رمضان برای پیشگیری از ضعف بدنی

یک متخصص تغذیه در توصیه به نوجوانان در ایام ماه مبارک رمضان ، بر لزوم مصرف لبنیات و نشاسته‌ ها برای پیشگیری از ضعف بدن و بیماری‌ ها تاکید کرد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین ، برلیانت بزرگمهر در خصوص تغذیه سالم برای نوجوانان در ایام ماه مبارک رمضان گفت : نوجوانان و افرادی که چند سالی است
روزه می‌گیرند ، به دلیل اینکه در سن رشد هستند باید در فاصله بین افطار تا سحر از مواد ضروری برای رشد بدن استفاده کنند تا مقاومت آنها در برابر بیماری‌ ها پایین نیاید و از تشنگی نیز پیشگیری شود .

وی با بیان اینکه برخی تغذیه‌های غلط در ماه مبارک رمضان موجب بروز عوارضی از جمله سردرد و سرگیجه در روزه‌داران کم و سن و سال می‌شود ، اظهار داشت : این امر به دلیل افت قند خون و کمبود مواد نشاسته‌ای در بدن است به همین منظور این افراد باید به ویژه در وعده سحری به جای مصرف مواد قندی از مواد نشاسته‌ای استفاده کنند . چرا که
مواد نشاسته‌ای در طول روز به تدریج در بدن آزاد می‌شوند و از گرسنگی جلوگیری می‌کنند .

این متخصص تغذیه برای پیشگیری از یبوست نیز اظهار داشت : روزه داران در فاصله افطار تا سحر شش تا هشت لیوان آب را مصرف کنند تا علاوه بر تأمین آب بدن در روز ، مانع بروز یبوست نیز شوند . همچنین مصرف سبزی و میوه‌ها به دلیل داشتن فیبر موجب پیشگیری از این بیماری شده و به حفظ آب در بدن کمک می‌کند به همین منظور استفاده از این مواد در وعده‌های سحری و افطار ضروری است .

بزرگمهر تاکید کرد : نوجوانان به ویژه افرادی که برای اولین سال است روزه می‌گیرند حتماً در وعده سحری سالاد مصرف کرده و از خوردن مواد مغذی غافل نشوند تا با کاهش مقاومت بدن دچار سرماخوردگی نشوند .

وی با بیان اینکه مصرف لبنیات به دلیل داشتن کلسیم ، روی و پروتئین برای تمامی روزه داران به ویژه نوجوانان ضروری است ، تاکید کرد : وعده اصلی روزه داران باید وعده سحر باشد و روزه داران به ویژه روزه داران سال اولی حتماً از لبنیات ازجمله ، شیر، ماست ، کشک و غیره استفاده کنند تا مواد لازم برای رشد به بدن آن‌ها برسد .

این متخصص تغذیه تاکید کرد : توصیه می‌شود میزان نمک و چربی غذاهای این ماه به ویژه در سحر کاهش یابد . به علاوه نخوردن سحری موجب گرسنگی ، افت قند و تشنگی می‌شود به همین منظور نباید این وعده به صورت خلاصه یا در حد چندین لقمه باشد .