۲۷ اردیبهشت ماه روز ملی ارتباطات و روابط عمومی گرامی باد

۲۷ اردیبهشت ماه روز ملی ارتباطات و روابط عمومی گرامی باد

۲۷ اردیبهشت ماه روزی که در سطح جهانی نیز به عنوان روز ارتباطات وجامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است ، به عنوان روز روابط عمومی و ارتباطات تعیین گردید .
این روز فرصتی است تا نقش و جایگاه روابط عمومی را بعنوان هنر هشتم مرور کنیم .

امروزه نقش روابط عمومی ها در کمک به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل توجه است . نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی
برای فعالیتهای حرفه ای ، علمی و الکترونیکی ،‌ از مشخصه های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است . بنابراین ، ‌از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک ،
تأکید بر محیط برون سازمانی و حتی جهانی است و در واقع ،‌ منظور از وظایف استراتژیک روابط عمومی ، دخالت در روند تصمیم گیری سازمان است .

اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع ‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است ، دو چندان شده است به گونه ای که موفقیت سازمان ‌ها ،
ادارات و شرکت ‌ها و دوامشان در عرصه ها و فعالیت های تخصصی به عملکرد روابط عمومی ‌های آن‌ها وابسته است .

روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزار های قوی مدیریت افکار است ، روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان ، مسئولیت خطیری
در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی کارکنان دارند به همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی ، به عنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند ، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد ، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند ، بسیار حائز اهمیت است .

آنچه اهمیت دارد این است که کار روابط عمومی تسهیل و خدمت به مدیریت است نه مدیر . برای آنکه محور اساسی کار روابط عمومی کسب منافع برای کل سازمان است
نه برای شخصی که در رأس هرم سازمانی قرار گرفته است . بنابراین باید به روابط عمومی و کارکرد های آن ، بهتر و منطقی تر نگاه کرد . در این صورت است که روابط عمومی
می ‌تواند در سازمان موفق عمل کند .

نظام های تعاونی نمی توانند نسبت به تحولات ارتباطی ، اجتماعی و اقتصادی بی تفاوت باشد و رشد تعاونی ها نیز در گرو راهکار هایی است که یکی از این راهکار ها
حضوری موثر و توانمند در جوامع اطلاعاتی و دسترسی به حجم وسیعی از این اطلاعات است . این دسترسی در قالب روابط عمومی ها و ابزار های ارتباطی امکان پذیر است
که می تواند به شکلی جامع این حضور را برجسته سازد . اما چگونگی این حضور نیز بدون داشتن پشتوانه های علمی محقق نخواهد شد .

بهرحال نگاه حاضر به روابط عمومی و جایگاه روابط عمومی در کشور با اجرایی شدن این توجهات می‌تواند گام ‌های بلندی را در حرکت روبه رشد نظام ارتباطی و روابط عمومی
در کشور بردارد و این حرفه و فن تخصصی را در جایگاه و مرتبه و منزلت واقعی خویش قرار دهد . در واقع می‌ توان گفت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی می‌تواند نقطه عطفی
را در توسعه و تحول واحد های روابط عمومی در ایران ایجاد نماید .

امروزه روابط عمومی و ارتباطات یکی از دشوار ترین و حساس ترین حوزه های فعالیت بشر و از جمله شغل های پر مخاطره در جهان به حساب می آید .
فعالیتی که در یک چرخه ارتباطی حساب شده باید تعامل نزدیک و حس رضایتمندی ذی نفعان یک سازمان را بوجود آورده و با پدیده های منفی و مطالب کذب
به گونه ای رفتار کند که ارتباط سازمان و مخاطبان آن در بارش سنگین اخبار و محتوا از هم نگسلد .

فرا رسیدن ۲۷ اردیبهشت ماه روز ارتباطات و روابط عمومی را به همه مدیران و فعالان این عرصه تبریک عرض می نمایم . امید است در سایه توجهات باری تعالی
و کوشش و ممارست روز افزون ، موفق ، سلامت و پایدار باشید .
 

بیژن رمضانی

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل

صندوق بازنشستگی کشوری